Hvor mye skal vi høre på folket?

I et demokrati er svaret enkelt. Det er folket vi skal lytte til, vi som påtar oss politiske verv. Nå er det ikke alltid så lett å vite hva folk mener om alle de sakene vi skal behandle i løpet av en valgperiode. Derfor har vi politiske partier med ulike programmer som velgerne kan forholde seg til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Øystein Senum

Foto: Privat

I lokalvalg hender det at det dukker opp enkeltsaker som folk er svært opptatt av. Det er bra, for engasjement er viktig i et demokrati.

På Kongsberg har vi nå den store saken om flytting av HiBu og utvikling av en kunnskaps- og kulturpark i sentrum. Saken har vært under behandling lenge, men planleggingen og utredningene er langt fra ferdige. Det er faktisk slik at dette kan stoppes etter valget dersom velgerne vil det. Forkjemperne for planene, H, Ap og Sv, vil selvsagt si at det jeg gjør nå er et frieri til velgerne som tilslører alt annet som er viktig i valgkampen. Heldigvis har Venstre ryggen fri i denne saken.

Første gangen formannskapet ble orientert om saken, tok jeg til orde for at det var meningsløst å flytte HiBu fra Raumyr. Deretter har vi vært villige til å se på fremlagte planer og ideer uten å ha et fastlåst syn på saken. Som det fremgår av tidligere artikler og innlegg i Lp, har vi nå landet på vårt opprinnelige standpunkt og fremmet konstruktive forslag til hvordan vi kan fortsette utviklingen i et annet spor. Vi vil ta utgangspunkt i en aktiv tilrettelegging for at HiBu-ledelsen kan «trives» på Raumyr, og vi ønsker ikke et stort signalbygg i sentrum, verken på Vestsida eller Nymoen.

Noen sier at vi ikke kan bestemme hvor HiBu skal ligge. Det er jo litt sant, men vi kan i alle fall bestemme at HiBu ikke skal ligge i Kongsberg sentrum.

Frp og Sp støttet Venstres forslag i formannskapet 29.juni. Krf og Rødt sitter ikke i formannskapet, men jeg vil tro at vi også kan håpe på støtte fra disse partiene. Da er det slik at dersom Ap, H og Sv tilsammen får mindre enn 50% av stemmene ved valget 12.september, kan planene stoppes.

Nå mener jeg ikke at velgerne kun skal forholde seg til denne problemstillingen, det er mye annet du må tenke gjennom før du velger stemmeseddel. Det er jo heller ingen som vet hvor mange på Kongsberg som mener det ene eller det andre. Det vi vet er at mange er engasjert i saken om HiBu. Og jeg vil at velgerne skal vite at Venstre står for et alternativ i denne saken.

Dersom det gjennom valget blir en fordeling mellom partiene som nevnt ovenfor, vil Venstre søke et samarbeid som kan stoppe den kostbare planleggingen av luftslott, og etablere et nytt alternativ til styring av Kongsberg de neste 4 år.

Noen lurer kanskje på hva som skjer dersom Venstres håp ikke går i oppfyllelse. Ja, det er ikke godt å si, men Venstre vil uansett søke et samarbeid med andre partier som kan gi oss størst mulig uttelling for vårt program, og en styring av kommunen i tråd med Venstres slagord «Folk først».

Øystein Senum
Venstres ordførerkandidat.