En redelig verdidebatt

I sitt innlegg om “kristne verdier” har Bjørnar Laabak rett i én ting: Innvandringspolitikken er den største utfordringen for å få til et borgerlig samarbeid sentralt og lokalt. Resten av innlegget er dessverre preget av faktafeil og ubegrunnet frykt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per E. Braseth-Ellingsen

Foto: Tommy Ødegaard

Når vi debatterer innvandring, er tallgrunnlaget som følger: Det bor ca. 4,9 mill. personer i Norge. Av disse er 500 000 personer innvandrere. Ca. 60 % av innvandrerne er fra Europa, med Polen og Sverige på topp. Da har vi igjen ca. 200 000 personer som er fra ikke-vestlige land. Av disse igjen er en betydelig andel fra land hvor islam ikke er den dominerende religionen, som Laabak og FrP tydeligvis frykter så sterkt. Siden tro er personlig, fører ikke Statistisk sentralbyrå statistikk over hvor mange av de 200 000 ikke-vestlige innvandrerne som er muslimer, men en kvalifisert gjetning er at det er under 100 000. Er disse menneskene virkelig en enorm trussel mot såkalt “kristne verdier og prinsipper” i Norge? Jeg vet og tror at en enorm majoritet i Norge stiller seg bak universelle verdier og menneskerettighetene. FrP viser med sin fryktspredning og lemfeldige omgang med fakta at de ikke har troen på alle oss som ønsker disse verdiene. Står vi virkelig så svakt?

Det er ingenting i befolkningsstatistikken som tyder på at Norge kommer til å bli et muslimsk land. Venstre er tilhengere av både religionsfrihet og religionskritikk. Det er en menneskerett å få utøve sin religion, samtidig som det er en selvfølge at alle skal følge norsk lov. Muslimene i Norge kommer fra over femti forskjellige land, og har store innbyrdes forskjeller i kultur, tradisjoner etc. Det er viktig at vi ikke skjærer alle over én kam selv om noen enkeltmennesker bryter loven eller har holdninger vi ikke liker. Slik stigmatisering vil kun føre til utstøting og radikalisering, og det ønsker vel heller ikke FrP?

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder og 3. kandidat Fredrikstad Venstre