Svar til redaktør Myklebust

Mandag 27. juni etterlyser Odd Myklebust mer klarhet i hva det er Venstre egentlig vil med Drammen. Her er mitt svar. Slik innleder Christin Gorman sitt siste innlegg i DT

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi i Drammen Venstre ønsker at Drammen skal forbli en stor urban by som vokser utifra sentrum. Vi vil at Drammen ikke bare skal være et sted der man bor, men også et sted der man jobber og går ut for å møte venner. Vi vil ikke at Drammen kommune på sikt skal bestå av tett bebyggelse med et par kjøpesentre her og der og noen utydelige små sentre, slik det har blitt i Asker og Bærum.

Boligmarkedet
Det er for tiden stort trykk på boligmarkedet i Drammen. Det er mange som flytter hit fra Oslo-området. Vi risikerer snart at flesteparten av Drammens innbyggere er Oslo-pendlere. Jeg er selv en av disse innflyttende Oslo-pendlerne. Siden jeg bruker en så stor andel av arbeidsdagen min på å komme meg til og fra jobben, får jeg ikke tid til å bli kjent med Drammen slik jeg burde. For å møte venner, må jeg fortsatt inn til Oslo ettersom det er der vennene mine bor. For å handle er det altfor lett å kjøre ned til et av kjøpesentrene som får utvide som de vil overalt. Jeg er altfor sjelden i Drammen sentrum.

Noen i Drammen

Foto: E.Aares

Lojalitet til Drammen

Førstekandidatene med modell av Drammen havn

Foto: Torbjørn Tandberg

I årene som kommer vil Drammen fylles av folk som meg. Folk som mener Oslo når de sier

Tog

Foto: E.Pedersen

“byen”. Fælt som det kan høres ut, så er det likevel håp. Det er noe ordentlig herk å pendle til Oslo fra Drammen. Toget er ikke pålitelig og på veiene er det kø. For oss med barn er det ingen ting vi skulle ønske mer enn at det fantes gode jobber her i Drammen. Hadde vi kunnet jobbe her, hadde vi gjort det. Og hadde vi jobbet her så hadde vi fått mye større tilknytning og lojalitet til byen.

Arbeidsplasser
I Venstre ønsker vi at veksten i innbyggere skal følges med en vekst i arbeidsplasser. Arbeidsplasser man i dag må pendle til Oslo for å fylle. I denne forbindelse ser vi et enormt potensiale på Holmen og Tangen. På så flotte tomter vil det være lett å tiltrekke seg gode arbeidsgivere.

Drammen Havn

Foto: Claus Haals

Folket bestemmer over havna
At havnevesnet er negative til en slik utvikling er ingen overraskelse. Selvfølgelig sier de at det er umulig å kombinere kunnskapsbedrifter, boliger og havnevirksomhet. Jeg skjønner godt at de ikke vil gi fra seg noe av områdene sine. Men når de har klart det i Oslo, så klarer vi det også her. Kommer det til å bli lett? Nei. Kommer det til å ta lang tid? Ja. Men folk flest i Drammen hadde hatt mye større glede av havne-området slik vi i Venstre ser det for oss. Vi vil at folket skal få bruke havneområdet. Siden vi lever i et demokrati, er det faktisk vi drammensere som styrer byen. Det er vi som bestemmer over havnevesnet, ikke omvendt. Husk det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**