Slik forhåndsstemmer du til Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2011

Du kan stemme fra 1. juli dersom du ikke har mulighet til å stemme innenfor den ordinære perioden for forhåndsstemmegivning, og heller ikke på valgdagen. I perioden 1. juli til og med 9. august må du da henvende deg til kommunen og avtale tid for å stemme. Du trenger ikke valgkort, men ta med legitimasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fra 1, juli kan du forhåndsstemme og du må gjerne gi din stemme til Venstre :)

Fra 1, juli kan du forhåndsstemme og du må gjerne gi din stemme til Venstre 🙂
Foto: Ukjent

OBS: Du kan ikke stemme på nytt på valgdagen hvis du har forhåndsstemt. Du kan heller ikke forhåndsstemme flere ganger.

Ordinær forhåndsstemmegivning
Den 10. august starter den ordinære forhåndsstemmegivningen. Du kan forhåndsstemme fram til og med 9. september.

Det er kommunen som tar imot forhåndsstemmer. Kommunen bestemmer når og hvor du kan forhåndsstemme, og informerer om dette.

Kommunen tar også imot forhåndsstemmer på helse- og sosialinstitusjoner. Du kan forhåndsstemme i hvilken som helst kommune.

Slik forhåndsstemmer du ved kommunestyre- og fylkestingsvalget:
I valglokalet henvender du deg til valgfunksjonær som gir deg en stemmeseddelkonvolutt og henviser deg til et valgavlukke.
Ta stemmesedlene du vil bruke: en for kommunestyrevalget og en for fylkestingsvalget.
Gjør eventuelle endringer på stemmesedlene.
Legg stemmesedlene i stemmeseddelkonvolutten.
Gå til en valgfunksjonær, som legger stemmeseddelkonvolutten og valgkortet ditt ned i en omslagskonvolutt, som deretter legges i valgurnen. Stemmen blir sendt din hjemkommune for opptelling. Stemesedlene skal ikke stemples når du forhåndsstemmer.
Stemmer du utenfor egen kommune, må du enten bruke generelle stemmesedler som du får utdelt, eller selv ha med stemmesedler fra din kommune. Den generelle stemmeseddelen inneholder ikke kandidatnavn, kun partinavn. Dersom du ønsker å gi personstemmer til kandidater, må du derfor selv skaffe stemmesedler fra egen kommune. Det samme gjelder hvis du stemmer utenfor fylket ditt.

I Oslo er det kommunestyrevalg og valg til alle bydelsutvalgene, men ikke fylkestingsvalg. Les om hvordan du stemmer ved bydelsvalget i Oslo

Du må ta med legitimasjon. Det er ikke nødvendig å ta med valgkort, men det forenkler valgfunksjonærenes arbeid dersom du tar det med, og det går raskere for deg å stemme.

Er du syk eller ufør?

Dersom du ikke kan komme til et valglokale på grunn av sykdom eller uførhet, kan du søke valgstyret i din kommune om å få stemme hjemme eller der du oppholder deg. Kommunen vil kunngjøre når søknadsfristen er. Dersom du får adgang til å stemme hjemme, kommer det noen fra kommunen hjem til deg og mottar forhåndsstemmen der.

Oppholder du deg i utlandet?

Dersom du bor eller av andre grunner oppholder deg i utlandet eller på Svalbard og Jan Mayen, kan du forhåndsstemme på de fleste norske utenriksstasjoner, hos særskilt oppnevnte stemmemottakere eller du kan brevstemme. Les om hvordan du forhåndsstemmer i utlandet.

Velgere i 10 kommuner kan forhåndsstemme via Internett
Hvis du har stemmerett i en av de 10 kommunene som deltar i forsøk med elektronisk stemmegivning, kan du forhåndsstemme via Internett fra 10. august til og med 9. september. Dette gjelder for velgere i kommunene Bodø, Bremanger, Hammerfest, Mandal, Radøy, Re, Sandnes, Tynset, Vefsn, og Ålesund. Forhåndsstemmer man via Internett, er det mulig å stemme flere ganger.

Kilde kommunal- og regionaldepartementet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**