Venstre ser framover

Det er hyggelig at Svein Roald Hansen og AP påtar seg rollen som lokalpolitisk historieforfatter når han i sin replikk greier ut om Fredrikstad Venstres samarbeidserfaringer i forrige årtusen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per E. Braseth-Ellingsen

Foto: Tommy Ødegaard

Faktum er at vi i Venstre ser fremover, og ønsker flere brede forlik i bystyret de kommende fire årene for å løse vår viktigste utfordring: dårlige levekår som igjen fører til dårlig kommuneøkonomi. Da må vi satse på skolen, prioritere de svakeste i sosialpolitikken, og sørge for å løfte gründere og nytt næringsliv opp og fram. Det håper jeg at også AP blir med på.

Når det gjelder samarbeid om ordførervalg og budsjett, så kan resultatene av APs samarbeid i regjering med SV og SP være en pekepinn på hvor mye gjennomslag andre partier får i samarbeid med AP. Kamelene har stått på høykant ned halsen på Kristin Halvorsen og Liv Signe Navarsete, mens Jens Stoltenberg har forsvart alt fra biodieselavgift, via monstermaster, til togkaos av “hensyn til systemet” – det vil si byråkratiet og finansdepartementet. Venstre, sammen med Høyre og Fremskrittspartiet, er ikke enige om alt, men det vi har til felles er at vi tar utgangspunkt i enkeltmennesket når vi utformer vår politikk. Vi setter folk foran systemene, byråkratene og fagforeningene. Derfor ønsker vi samarbeid på borgerlig side i Fredrikstad, og derfor er en stemme på Venstre viktig.

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder og 3. kandidat Fredrikstad Venstre