Tar initiativ i Gåsaparken

Ordførerkandidat Jon Gunnes ønsker seg en snarlig avklaring på hva som skjer med Gåsaparken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det er ønsket om en løsning på den betente byggesaken ved Gåsaparken som ligger bak, når Venstres kommunalråd Jon Gunnes i dag vil foreslå at byggherren enten kjøpes ut eller får en tilsvarende tomt et annet sted. Det skriver Adresseavisen.

Jon Gunnes

Foto: Cathrine Dillner Hagen

Planen om å bygge hus i Øvre Bakklandet 56 har eksistert i snart 20 år. Prosjektet er godkjent og underkjent flere ganger. Sist var det fylkesmannen som satte foten ned, og fortsatt står den verdifulle tomten ubenyttet.

Byggherre Bernt Martinussen sa til Adresseavisen i 2009 at saken minner om en Kafka-prosess som aldri vil ta slutt. Nå kan det altså nærme seg en avslutning dersom Trondheim kommune tilbyr enten makeskifte eller å kjøpe ut Martinussen – og at tomteeier aksepterer en slik løsning.

Venstre vil ha park
Gunnes og partiet Venstre vil at Gåsaparken skal bestå ubeskåret slik den er i dag. Blir det bygging, vil passasjen inn til parken bli smal og parken vanskelig å oppdage, mener Gunnes.

– Det som forundrer meg i denne saken, er at rådmannen ikke har tatt et initiativ for å finne en løsning. Jeg forventer i dag at ordføreren kommer med et svar som kan bidra til det, enten å gå i dialog eller kanskje avvente en ny byggesøknad og behandle saken ut fra det. Dette siste synes jeg blir for passivt, sier Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**