Aina Dahls innlegg i saken kan du lese i sin helhet nedenfor:
Jeg vil først berømme fylkesrådmannen for en grundig og faglig solid plan for reduksjon i klimautslipp.
Jeg har etter hvert noen år bak meg i politikken, og et av de områdene jeg har vært aller mest engasjert i er miljø og klimapolitikk.
Svært lenge har vi "miljøfreaker" jamret oss over at samfunnet og menigmann ikke har tatt miljøtrusselen på alvor.
Selv om det er langt igjen ser det endelig ut som det begynner det å skje noe. Vi har blitt mer miljøbevisste.
Og Vestfold fylkeskommune begynner å få et godt grep om klimapolitikken.
Utfordringen er å iverksette og gjennomføre strategier og tiltak som gir merkbare utslippsreduksjoner.
Her er Vestfold fylkeskommune et godt eksempel som stiller høye klimakrav til hele virksomheten
Når det er sagt så opplever vi dessverre tunge tilbakeslag i arbeidet med å redde klimaet på kloden:
I internasjonale forhandlinger har vi ikke fått gjennomslag for en ny forpliktende avtale.
Norges klimautslipp har økt betydelig det siste året.
Enkelte saker avslører sviktende vilje til å gjennomføre det brede klimaforliket i Stortinget.
I denne krevende situasjonen er det avgjørende at vi bygger en forpliktende klimapolitikk nedenfra.
Vestfold er en rik og framtidsrettet region som skal ta sin andel av
klimaforpliktelsene.
Vi må gå foran som et godt eksempel og vise vei for andre.
Det er feil og urettferdig hvis Norge velger å kjøpe seg ut av våre klimaforpliktelser.
Heldigvis er det noen lyspunkter i klimapolitikken. Vi skal glede oss over at Stortinget i forrige uke endelig vedtok innføringen av grønne sertifikater. Det betyr mer fornybar energi i Norge.
Venstre har lenge gått i bresjen for denne støtteordningen som nå er på plass etter åtte års somling.
Jeg vil framheve to sentrale områder der fylkeskommunen i årene framover må gå i front.
For det første må vi få bred tilslutning til den regionale planen for bærekraftig arealpolitikk.
Arealplanlegging er et sentralt virkemiddel for å redusere klimautslipp og å sikre utvikling av robuste samfunn.
Det handler om fornuftig lokalisering av boliger, arbeidsplasser og handel/servicefunksjoner. Men også om et solid jordvern.
Dessverre ser vi at noen kommuner i Vestfold ikke alltid ser sammenhengen mellom arealpolitikk, jordvern og klimapolitikk.
For det andre vil jeg igjen understreke viktigheten av at fylkeskommunen inntar en mer aktiv og offensiv rolle i arbeidet med utvikling av nye vei- og transportsystemer i de store byene i Vestfold.
Etter Venstres mening er virkemidler som veiprising og parkeringsrestriksjoner sentrale. Men også utvikling av bedre kollektivtrafikk.
Derfor vil Venstre i størst mulig grad skjerme Vestfold Kollektivtrafikk i budsjettprosessen.
Det løftet vi har fått til i kollektivtrafikken de siste ti år er en seier vi ikke må gi slipp på.
Jeg vil ønske fylkesrådmannens og hans administrasjon lykke til med gjennomføringen av planen og ser fram til rapportering av resultatene!