Åpningen av Skur 1 i fremtidens by

På Drammens 200 års fødselsdag gjenåpnet Skur 1, Havnas eldste lager, men nå som utstillings- og festlokale for byens innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Veggene er dekket av byens sjøfartshistorie tilrettelagt av sjømannsforeningen. Dette er starten på en ny byutvikling, som starter med Tangen, fortsetter på Brakerøya og ender opp på Holmen.

Det er en stund siden det har vært aktiv havnevirksomhet langs Tangen nå. Skurene har stått tomme og området står klar for fornying. Havna konsentrerer sin virksomhet til Holmen og kommuneplan for området skal lages til høsten.

Ulla Nordgarden

Foto: Torbjørn Tandberg

Venstre ser for seg boliger, næringsvirksomhet og småbåthavn. Elveparken vil få en naturlig fortsettelse gjennom Strømsø og Tangen. Utfordringen vil være å kombinere ny og gammel bebyggelse i områder med utstrakt verneverdi for byen. Her er store områder med sammenhengende trehusbebyggelse som lett forringes med uvettig nybygging. For å sikre at ny og gammel bebyggelse harmoniserer, ønsker Venstre ansettelse av en byantikvar, en kulturminneplan og sammenhengende arealplaner som tar hensyn til både nye og gamle rom.

OceanSaver flytter snart inn ved siden av Skur 1 i sitt nye hovedkontor. Bedriften leverer avansert miljøteknologi for rensing av ballastvann, og er et eksempel på en næring Venstre ønsker skal vokse i Drammen og i resten av landet. Dette er et eksempel på bedrifter som rettferdiggjør at Drammen kaller seg kunnskapsby.

Når nå Drammen gjennomgår omvandling fra sjøfartsby til kunnskapsby skal vi alle jobbe med å ta vare på det som er bra i byen vår, samtidig som vi ønsker velkommen alt det nye.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**