Os trenger et bredt samarbeid for å løse miljøsaker

Er du en miljøbevisst og moderne borgerlig person, med sans for Høyre, bør du i år stemme Venstre. For tiden er nå overmoden. Vi trenger et samarbeid i sentrum for å få løst alle miljøutfordringene som kommunen står overfor. Også de andre partiene trenger et sterkt Os Venstre som kan delta aktivt i et slik samarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I de 12 årene vi har hatt FrP/H-styre har det skjedd store endringere i bygda. Den store utbyggingen har ført til økt press på mange områder, og tatt vekk forkus fra andre.

Vi ser press mot landbruksareal, mot sjø og mot vakre fjellparti. Samtidig har arbeidet med en planmessig miljøsatsning stoppet helt opp. Flere steder, som i Lysefjorden, opplever folk økende kloakkoppsamling og luktplager. På Halhjem er de plaget av støy. Kommunen har høye energikostnader og dukker det opp en miljøsak er det uklart hvem som skal håndtere den. Arbeid for reduksjon av CO2 i kommunen eksisterer ikke. Det finnes ikke politisk vilje for å regulere inn areal for fremtidig bybane til Endelausmarka for eksempel. Men vi har en ordfører som ivrer for at den nye stamveien skal dele både øyriket og Bjørnefjorden i to med en gigantbro.

Det er mange borgerlige velgere som nå synes at situasjonen har gått for langt og at vi må gjøre noe med saken. Samtidig har ikke dagens politiske ledelse og de nye ordførerkandidatene noe godt svar på hva som kan gjøres. Det finnes ikke miljøambisjoner i dagens Os-ledelse. Joda, vi har et Oseana med varmepumpe og solceller. Det er det eneste svaret som kommer de gangens spørsmålet har kommet opp.

Men ellers i kommunen står det dårlig til. På samme måte som Venstre hadde en rolle i utformingen av skolebruksplanen, vil vi spille en rolle i miljøpolitikken. Der har FrP allerede meldt seg ut. For dem er dette uaktuelt. Høyre har heller ikke vist vilje til å bidra. Dersom miljøbevisste og fremtidsorienterte borgere med sans for Høyre i stedet stemmer på Venstre denne gangen, kan de bidra til å tvinge frem en sentrumsorientering i disse spørsmålene. Dermed kan vi få tilstrekkelig flertall for å prioritere dette arbeidet.

Støtt Venstre til større innflytelse på miljøarbeidet i Os.

Borgerlige stemmer til Venstre sikrer bedre miljøfokus

Foto: Lisensiert fra BizArt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**