Vi trenger bedre samordning av kollektivtrafikken

Fylkesgrensene utgjør i dag en barriere for kollektivtrafikken og skaper vanskeligheter som hindrer folk i å bruke buss og tog, skriver fylkesleder Rebekka Borsch og fylkesvaraordfører Runolv Stegane i en kronikk i Drammens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rebekka Borsch

Rebekka Borsch
Foto: privat

Runolv Stegane

Runolv Stegane
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det trengs et skikkelig løft når det gjelder kollektivtrafikken i fylket vårt. I dag opplever mange pendlere at bussene og togene i morgen- og ettermiddagstrafikken er stappfulle, samtidig som det kommer oppfordringer om at flere bør la bilen stå og gå over til kollektivtrafikken. Dette henger sammen med befolkningsveksten i og rundt Oslo, og særlig i søndre og midtre del av Buskerud. De fleste innbyggerne i kommunene rundt hovedstaden er pendlere, så de er nødt til å komme seg fra og til jobben hver dag. Bilkøene blir bare lengre og lengre, derfor ser flere seg om etter alternative transportmuligheter.

Fylkeskommune må snakke sammen

Samtidig fungerer systemet ikke godt nok. Fylkesgrensene utgjør i dag en barriere for kollektivtrafikken og skaper vanskeligheter som hindrer folk i å bruke buss og tog. Problemene er mange: Det går for få busser og tog, spesielt i helgene. Dagpendlere opplever både høye billettpriser og manglende overgangsmulighet. Studenter kan ikke bruke studentkortene sine over fylkesgrenser. Systemet fungerer rett og slett ikke godt nok.

Slik er det fordi selskapene som kjører på oppdrag av for eksempel Ruter, forholder seg til signalene de får av eierne. Og det er som oftest fylkeskommunene, når det gjelder Ruter så er Akerhus og Oslo hovedeiere. Når eierne først og fremst tenker på tilbudet innenfor egne grenser — altså fylkesgrenser — blir resultatet at kollektivtrafikken som krysser fylkesgrenser ikke fungerer så godt som den kunne har vært. Dette rammer spesielt innbyggerne i Buskerud der en rekke kommuner enten grenser mot Akershus eller Oslo eller har en høy andel yrekspendlere.

Krever endringer

Buskerud Venstre krever derfor en rekke endringer i kolllektivtilbudet: Det må innføres elektronisk billettering og mulighet for at en billett (kort) kan brukes ved reise over fylkesgrensene og mellom ulike buss-selskaper og ved overgang fra buss til tog. Det må etableres sanntidsinformasjon for alle kollektive rutetilbud. Vi trenger generelt bedre samordning av kollektivtrafikken over fylkesgrensene. Det må omgående tas initiativ for samordning av takster mellom Ruter AS, Buskerud Kollektivtrafikk AS og NSB. Dette er helt nødvendig hvis vi skal klare å få en større andel av trafikken i byer og tettsteder over på buss og tog.

Buss

Foto: Stein Inge Dahn

Miljøkortet må gjelde over fylkesgrensene
Venstre vil ta initiativ til en ordning der Miljøkort for ungdom videreutvikles og søkes utvidet til bruk over fylkesgrensene. Her må det samarbeides tett med Buskerud Kollektivtrafikk AS som igjen må arbeide for samordning overfor Akershus og Oslo og overfor NSB. Ordningen "Hjem for en femti-lapp" bør utvides til flere kommuner. Det må gis studentrabatt på all kollektivtransport, også kommersielle ruter. Venstre vil ta initiativ for å få fylkeskommunen til å legge press på de kommersielle selskapene.

Togtilbudet i fylket må bedres, spesielt for å gi dagpendlere et bedre tilbud. Her må fylkeskommunen være en aktiv pådriver, selv om dette ligger utenfor ordinært ansvarsområde. Buskerud Venstre vil ta initiativ til at fylkeskommunen tar kontakt med kommunene i fylket for å starte et jernbaneselskap.

Det er på høy tid å få fart på utbygging av Ringeriksbanen. Ved opprettelse av eget selskap vil det bli mulig å finansiere utbygging uten å vente på midler via statsbudsjettet, jf. utbygging av Botniabanan i Sverige.

Muligheter for å ta med sykkel på tog bør bli obligatorisk i den delen av sesongen hvor det er naturlig, uten å måtte betale for to personer. Mange ønsker å bruke toget sammen med sykkel, men det er pr i dag ikke mulig. Det er ofte slike små hindringer som bidrar at mange likevel velger bil fram for buss eller tog.

Redusere veksten i biltrafikken
Venstre har vært en aktiv støttepiller for opprettelse av Buskerud Kollektivtrafikk AS (som har ansvar for skoleskyss og bussruter) der kommunene i Buskerud og fylkeskommunen gikk sammen om å starte selskapet. Venstre vil sørge for at Buskerud Kollektivtrafikk AS tilføres rammer som gjør at selskapet blir en viktig og positiv aktør for å bedre kollektivtilbudet. Det er helt avgjørende dersom vi skal greie å redusere veksten i biltrafikken og oppfylle klimamålene Buskerud har forpliktet seg til å gjennomføre.

Rebekka Borsch, leder Buskerud Venstre
Runolv Stegane, fylkesvaraordfører Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**