Venstre alene om å støtte bedret trafikkavvikling for Hundvåg

Statens vegvesen har vurdert diverse kortsiktige tiltak for å bedre trafikkavviklingen langs Fv 435 til Hundvåg. Det er lagt mye fokus på tiltak som kan bedre kollektivtilbudets fremkommelighet. I kommunalstyret for byutvikling fikk saken kun Venstres støtte, de øvrige partiene sendte alle forslagene i retur til administrasjonen. Det er dermed helt uklart når trafikkflyten til bydelen vil kunne bedres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hundvåg har en krevende trafikksituasjon, med bare en ankomst til hele bydelen, mens befolkningsveksten har vært stor over flere år.

Vegvesenet konkluderer med at ombygging av Hundvågkrossen, med etablering av et ekstra felt inn til krysset fra sør, vil være det mest effektive strakstiltaket. Dette vil gi bedre forhold for alle kjøretøy, ikke bare buss.
I tillegg til Hundvågkrossen, anbefaler vegvesenet etablering av midtstilt kollektivfelt på Bybrua med retningsendring på midten. Det blir et rent kollektivprioriterende tiltak.

Kapasitetsøkning i Hundvågkrossen

Det er vurdert hvordan kapasiteten i Hundvågkrossen kan forbedres, spesielt for trafikken fra sentrum mot Hundvåg. Det kan enten etableres et eget filterfelt fra sør, eller tilfarten fra sør kan utvides til to felt. Løsningene er nokså like i både utforming og effekt, men etablering av filterfelt vil kreve ny regulering. En utvidelse av dagens tilfart til to felt er allerede godkjent i reguleringsplanen for Ryfast, og kan dermed gjennomføres uten videre behandling.

Tilfartskontroll (signalregulering)
I tillegg til å øke kapasiteten i rundkjøringen, er det mulig å få bedre flyt i krysset til fordel for bussene med bruk av lysregulering. Dette er et kjent tiltak som brukes allerede i flere kryss i Stavanger (bl.a Madlaveien / Holbergs gate), men så lenge busstrafikken på Hundvåg kjører inn i Hundvågkrossen fra begge retningene er det problematisk å prioritere en tilfart foran den andre.

Lysregulert gangfelt

Lysregulering av gangfelt vil gi bedre trafikkflyt og bilistene unngår å stadig måtte stoppe for gående, da fotgjengerne ikke får automatisk prioritering og må krysse veien i puljer. Ulempen blir naturligvis dårligere fremkommelighet for myke trafikkanter og noe tapt kjørekapasitet da lys av hensyn til sikkerhet må stå på rødt noen sekunder lengre enn nødvendig for de fleste fotgjengerne.

Kryssløsning på Engøy
Som en del av trafikkanalysen er det vurdert ulike kryssløsninger på Engøy med hensyn til trafikksikkerhet og fremføringshastighet for kollektivtrafikken. Analysen viser at krysset, mellom 2001 — 2009 har vært ulykkesbelastet. Vegvesenet mener at forkjørsregulering av krysset i 2009 har bedret sikkerhetsforholdene i krysset. Det er foreløpig for tidlig å bekrefte dette statistisk.

Andre alternativer som er vurdert inkluderer lysregulering av hele krysset, noe som vil generelt gi dårligere trafikkavvikling og trafikksikkerhet, og etablering av ny rundkjøring. Forslag om ny rundkjøring kom fram i reguleringsplan 1973P for Pynteneset. Planforslaget ble avvist da kommunalstyret for byutvikling ba administrasjonen vurdere alternative løsninger som gjør mindre inngrep i nærliggende boligbebyggelse, og tilrettelegger for utbygging på Engøy som vist i kommuneplanen. En rundkjøring i dette krysset er en dårlig løsning for syklister.

Utbyggeren for Pynteneset jobber nå med diverse alternativer trafikkløsninger for Engøy, bl.a. nytt t-kryss. Målet er å finne en løsning som bedrer trafikksikkerhet, samtidig som det reduseres arealbeslag.

Tiltak på Bybrua
Det er vurdert 3 tiltak for å bedre bussfremkommeligheten over bybrua. Det første gjelder et reversibelt kollektivfelt, hvor kollektivfeltet plasseres i midten, og kjøreretningen kan snus etter behov (dvs. mot sentrum i morgenrushet, og mot Hundvåg om ettermiddagen). Løsningen er uvanlig og trafikksikkerheten kan bli forverret. Som et alternativ har vegvesenet tegnet en løsning (se innlegg) hvor dagens kollektivfelt blir retningsendret med fysiske tiltak midt på. Det vil si at bussene i hver retning får gevinsten av eget felt uten denne usikkerheten. Det er foreløpig ikke særlig forsinkelse for bussene på Bybrua slik at effekten av tiltaket blir liten, men tiltaket kan fortsatt spare enkle busser inntil 30 sekunder.

Et tredje forslag er å ta i bruk signalanlegget som står ved inngangen til kulverten på sørsiden av brua. Foreløpig står ikke bussene i kø her, men så snart som situasjonen forverrer seg bør dette anlegget aktiveres.

Høyre, Arbeiderpartiet, Frp, Krf og SV sendte saken med alle tiltak i retur. Ingen av tiltakene vil dermed bli gjennomført.

Les hele saken her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**