Pål Farstad om olje- og gassvirksomhetens betydning for Kristiansundsregionen

Olje- og gassvirksomheten er av helt sentral betydning for den norske velferdsstaten. For Kristiansund og omegn står petroleum i en særstilling i dag og i mange år framover. Det gjelder for arbeidsplasser og kapital, slik det gjelder for kompetanseutvikling og innovasjon. Dette skriver vår andrekandidat til kommunevalget 2011 Pål Farstad i et leserbrev i Tidens Krav.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hele leserbrevet er gjengitt nedenfor:

Pål

Foto: RH

ENERGI!

Derfor er Venstre opptatt av at petroleumssektoren utvikler seg på en måte som gjør den i stand til å håndtere både dagens og framtidige utfordringer. Om en liker det eller ikke, gjelder det i særdeleshet miljøutfordringer. Vi er avhengig av at dagens petroleumssektor viser vilje og evne til å fungere som en av spydspissene for utvikling av nye energiløsninger.

Den internasjonale etterspørselen etter våre olje- og gassressurser vil ventelig øke betydelig de nærmeste årene. Samtidig kan presset på verdens olje- og gassressurser etter hvert bli så stort at oljeprisen øker dramatisk over tid. Venstres verdiskapingsutvalg peker på at hvis det skjer, vil det bli vesentlig mer lønnsomt å investere i mer energieffektive løsninger, samtidig som det vil bli mer lønnsomt å investere i ny fornybar energi. Derfor blir det også stadig viktigere at vi i Norge, i Møre og Romsdal og i Kristiansund gjør oss mindre avhengig av olje og gass gjennom en offensiv satsing på fornybar energi. På denne måten kan vi omgjøre en risiko til å bli en betydelig verdiskapende mulighet.

Gjennom en sterkere og mer offensiv satsing som stimulerer hele verdikjeden fra forskning til utvikling, pilotuttesting, produksjon og forbruk av ny fornybar energi, kan vi legge grunnlaget for ny konkurransekraft og ny grønn verdiskaping.

Venstre er tydelig på at vi setter livet i havet foran utnyttelse av havbunnens ressurser i sårbare områder der det er konflikt. Det betyr ikke at vi vil ha slutt på dagens petroleumsvirksomhet. Den har mange år foran seg, også i nye områder. Vi ønsker en petroleumssektor som – gjennom sin kompetanse og kapital – har større oppmerksomhet på fornybar energi.

Pål Farstad (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**