Forhastede vedtak om Olderskog skole

Vefsn Venstre har i lengre tid arbeidet med stort engasjement for å planlegge skolen til en skole for alle barn fra 1. -7. klasse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

På kommunestyremøte 21. juni prøvde Rødt og Venstre å utsette vedtak om bygging av Olderskog skole for 4.-7. klassetrinn. Saken om Olderskog skole har utløst et stort folkelig engasjement, og ikke uten grunn! Vi vet at pedagogenes innspill ikke er kommet med i administrasjonens utredning. Vi vet at Paviljongen og "nye" Olderskog skole arbeider etter forskjellige pedagogiske prinsipper. Vi vet at FAU i klartekst ønsker en samlet skole for alle klassetrinn.

I en byggeperiode legges det opp til at elevene skal henvises til den utrangerte skolen på Kippermoen for deretter å komme tilbake til en bastardløsning som ingen er fornøyd med!

Utover i hele Europa gis det, med den største selvfølgelighet, toppmoderne undervisning i skolebygg i skoler bygd på 14- og 1500 tallet.

Gamle Olderskog skole

Foto: HA

Tidligere tiders politikere i Vefsn har på 50-tallet i forrige århundre sørget for å bygge en skole på Olderskog som har gitt generasajoner av Vefsninger kvalitetsmessig god opplæring. I de senere år har det blitt brukt betydelige midler på å renovere denne ærverdige skolebygningen. For de fleste Vefsninger er det helt uforståelig at dette skole- og kulturbygget må rives for å gi plass til en ny skole. Hvis dette mot formodning er en uungåelig konsekvens for å realisere et skolebygg i tråd med dagens krav, bør nybygget utsettes inntil løsningen er i samsvar med framtidige generasjoners behov.

Paviljongen - småskolen

Foto: HA

Videreføringen av skillet mellom "småskolen" og "storskolen" vil i det daglige fortsatt medføre en betydelig ekstrabelastning for personal og elever. Felleslokaliteter for helsesøster, lege, sosiallærer, miljøarbeider, rådgiver, spes.ped.ansvarlig, verneombud, festsal/samlingsrom, bibliotek etc. medfører flytting av elever og personal fra skole til skole. I lærerplanen (Kunnskapsløftet), er målene satt etter 4.trinn, siste år på "småskolen". Det er tungvindt at 4. trinn da befinner seg på "storskolen", når samarbeid med de øvrige 1.-3. trinnene er nødvendig og ønskelig.

Opp gjennom årene er den norske skole utsatt for en rekke eksperimenter av pedagogisk art. I nyere tid har dette resultert i at også arkitektkontor kommer med ferdige løsninger med en kvasipedagogisk begrunnelse. La oss i Vefsn Kommunestyre ta oss i akt for at vi i valg av framtidige skoleløsninger ikke kaster oss på tvilsomme arkitektdesignede tvangstrøyer.

Olderskog skole

Foto: Arkiv

Kommunestyrets flertall vedtok bygging av ny Olderskog skole fra 4.-7. klassetrinn. En utsettelse med påfølgende breiere konsekvensutredning ville ikke ha forsinket byggestarten. Vefsn Venstre håper fortsatt at politikerne til slutt fatter et vedtak som gagner hele barnetrinnet.

Franziska Wika
Vefsn Venstre