På kommunestyremøte 21. juni prøvde Rødt og Venstre å utsette vedtak om bygging av Olderskog skole for 4.-7. klassetrinn. Saken om Olderskog skole har utløst et stort folkelig engasjement, og ikke uten grunn! Vi vet at pedagogenes innspill ikke er kommet med i administrasjonens utredning. Vi vet at Paviljongen og "nye" Olderskog skole arbeider etter forskjellige pedagogiske prinsipper. Vi vet at FAU i klartekst ønsker en samlet skole for alle klassetrinn.
I en byggeperiode legges det opp til at elevene skal henvises til den utrangerte skolen på Kippermoen for deretter å komme tilbake til en bastardløsning som ingen er fornøyd med!
Utover i hele Europa gis det, med den største selvfølgelighet, toppmoderne undervisning i skolebygg i skoler bygd på 14- og 1500 tallet.
Tidligere tiders politikere i Vefsn har på 50-tallet i forrige århundre sørget for å bygge en skole på Olderskog som har gitt generasajoner av Vefsninger kvalitetsmessig god opplæring. I de senere år har det blitt brukt betydelige midler på å renovere denne ærverdige skolebygningen. For de fleste Vefsninger er det helt uforståelig at dette skole- og kulturbygget må rives for å gi plass til en ny skole. Hvis dette mot formodning er en uungåelig konsekvens for å realisere et skolebygg i tråd med dagens krav, bør nybygget utsettes inntil løsningen er i samsvar med framtidige generasjoners behov.
Videreføringen av skillet mellom "småskolen" og "storskolen" vil i det daglige fortsatt medføre en betydelig ekstrabelastning for personal og elever. Felleslokaliteter for helsesøster, lege, sosiallærer, miljøarbeider, rådgiver, spes.ped.ansvarlig, verneombud, festsal/samlingsrom, bibliotek etc. medfører flytting av elever og personal fra skole til skole. I lærerplanen (Kunnskapsløftet), er målene satt etter 4.trinn, siste år på "småskolen". Det er tungvindt at 4. trinn da befinner seg på "storskolen", når samarbeid med de øvrige 1.-3. trinnene er nødvendig og ønskelig.
Opp gjennom årene er den norske skole utsatt for en rekke eksperimenter av pedagogisk art. I nyere tid har dette resultert i at også arkitektkontor kommer med ferdige løsninger med en kvasipedagogisk begrunnelse. La oss i Vefsn Kommunestyre ta oss i akt for at vi i valg av framtidige skoleløsninger ikke kaster oss på tvilsomme arkitektdesignede tvangstrøyer.
Kommunestyrets flertall vedtok bygging av ny Olderskog skole fra 4.-7. klassetrinn. En utsettelse med påfølgende breiere konsekvensutredning ville ikke ha forsinket byggestarten. Vefsn Venstre håper fortsatt at politikerne til slutt fatter et vedtak som gagner hele barnetrinnet.
Franziska Wika
Vefsn Venstre
Mosjøen, 22. juni 2011