Skoletilbudet i Gudbrandsdalen

– Vinstra vidaregåande skule er en god skole med gode resultater og verdt å satse på. Eivind Brenna svarer i dette innlegget på Kjetil Lundemoens påstander angående lokalisering av utdanningstilbudet i Gudbrandsdalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kjetil Lundemoen sier i GD at jeg, som utvalgsmedlem, hadde bestemt meg på forhånd. Det er feil. Skolebesøk og utredninger viser at Vinstra vidaregåande skule er en god skole både når det gjelder andel bestått, lavt frafall og karakterer. Noen mener at skolen er oppbevaringssted for ungdommer. Vi i Venstre mener at det viktigste med videregående skole er gode læreresultater.

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Dersom antall skolesteder i Gudbrandsdalen må reduseres, på grunn av for smalt tilbud til elevene og for kostbar løsning, så er Vinstra og Lom de to skolene som utpeker seg med best resultater og derfor må satses på. I tillegg er det en kjensgjerning at avstandene tilsier at man bør ha en skole i Dovre kommune for at færre skal måtte bo på hybel. For meg blir det da helt ulogisk å styrke Otta videregående med å flytte tilbud dit. Dersom tilbud skal flyttes så bør man velge skolene Vinstra, Lom og en forsterka skole på Dombås med muligheter for et bredt idrettsfagmiljø knytta til skiidrett.

Otta har en del gode tilbud som bør videreføres, men potensialet som ligger i samordning av tilbud og lærerkrefter, kan like godt ledes fra Vinstra dersom man velger felles skoleledelse. Samtidig mener vi i Oppland Venstre at håndverksfagene på Hjerleid er viktige å satse på i stor bredde og i et samarbeid mellom private og offentlige tilbydere.

Lundemoen kan ha andre konklusjoner som ender med at Otta skal satses på, men jeg reagerer på at han sår tvil om Venstre sine motiver for valg av skolestruktur.

Eivind Brenna,
fylkesleder og fylkestingsrepresentant