Privatbil i kollektivfelt kan skade hele kollektivsatsingen

-De partiene som nå går inn for å gi privatbilene tilgang til kollektivfeltene, bør være i stand til å vise inndekning for 250 til 300 millioner. Det er det vi taper sammenlignet med Trondheim på ved at vi ikke får flerårlig avtale om belønningsmidler til kollektivtransporten, og det er et minimum av det vi trenger for å få kollektivtransporten på Nord-Jæren til å fungere, sier Venstres Helge Solum Larsen. Han er nestleder i kommunalstyret for byutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum Larsen, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

-Jeg er overbevist om at å åpne kollektivfeltene for privatbil vil fjerne oss ytterligere fra muligheten å få en slik avtale med samferdselsdepartementet, sier Solum Larsen etter at det i dag ble klart at Høyre og Krf stemte sammen med Frp for å åpne kollektivfeltene for privatbil med to i bilen på RV509, Madlaveien.

Solum Larsen reagerer kraftig på at saken nå kan bli vedtas uten at viktige aktører har hatt den på høring. -Både Kolumbus og Statens vegvesen uttaler seg sterkt kritisk til forslaget i media uten at de er hørt i saken. Det må være slik at alle argumenter fra disse og andre kommer på bordet som formelle høringsuttalelser, sier han. -I Trondheim var politiet negative fordi ordningen ikke kunne håndheves, jeg har meget sterkt behov for å høre formelt fra politiet her lokalt hvordan de har tenkt å håndheve ordningen, sier Solum Larsen. Trondheim har valgt å avvikle ordningen da fremkommeligheten for bussen ble kraftig forverret.

Helge Solum Larsen har deltatt i flere møter med departementet for å sondere muligheten for økte midler. Solum Larsen deltok sammen med Fylkesordfører Tvedt og leder av samferdselsstyret Kvaløy da søknaden om midler for 2010 ble lagt fram. Han deltok også sammen med Høyres Christine Sagen Helgø da storbyene Stavanger, Bergen og Trondheim sammen med vestlandsrådet ble invitert av samferdselsministeren til møte om transportutfordringene i slutten av februar.

Buss1

Foto: Tore Nilsen

—Jeg opplever at signalene er helt entydige. Departementet krever bedre fremkommelighet for kollektivtransporten og vilje til å satse på den. Disse signalene trodde jeg også var oppfattet av Høyre i Stavanger. På dette grunnlaget blir det naturlig å be om at partiene som går inn for å åpne kollektivfelt for privatbil viser en annen måte å sikre økte midler, hvis ikke oppfatter jeg at partiene velger vekk kollektivtransporten, sier han.

Solum Larsen viste i kommunalstyret for byutvikling til klimaforliket i Stortinget som også Høyre har sluttet seg til.

Statens vegvesen som er vegholder på den aktuelle strekningen har allerede gjort det klart at de motsetter seg vedtaket og vil anke dette til samferdselsdepartementet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**