Ønsker SV velkommen etter mot skolekutt

Venstre har vært skeptisk til Ap, SV, KrF og Sps enorme kutt i videregående skole. SVs gruppeleder i fylkestinget, Aase Rennesund, sier til Sarpsborg Arbeiderblad at det må være slutt på kutt i skolen. – Det er godt at SV endelig har skjønt det. Selv om SV har stemt for alle kuttene denne perioden, ønsker vi å samarbeide med alle som vil løfte Østfoldskolen de neste fire årene, sier Venstres førstekandidat, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

I dagens Sarpsborg Arbeiderblad går SVs gruppeleder i fylkestinget, Aase Botnevik Rennesund, ut og vil ikke gå med på flere kutt i skolen.

Venstre brøt samarbeidet med Arbeiderpartiet i 2009, fordi Ap bare vil spare, ikke satse i skolepolitikken. Siden det har det liberale sentrumspartiet samarbeidet med de andre borgerlige partiene. – Der har vi fått gjennomslag for at skolen må satses videre på, og at skolebudsjettene må styrkes, sier Venstres førstekandidat i fylkestingsvalget, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

– SV er velkommen til å samarbeide med oss om skolepolitikken, fortsetter han.

SV har stemt for alle kutt i skolesektoren denne perioden.

– At de nå er lei ser jeg på som en mulighet til at de kan samarbeide med andre etter valget. Jeg er mer enn gjerne med på en satsing på Østfoldskolen, legger Finnanger Sandsmark (V) til.

Skole er Venstres hovedsak til fylkestingsvalget. Deres hovedsaker er:
– Dyktigere lærere, gjennom systematisk etter- og videreutdanning
– Styrkning av rådgivningstjenesten
– Flere helsesøstre i den videregående skolen
– Bredt skoletilbud innen praktiske og estetiske fag i hele fylket

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**