Liv i Skien Sentrum

Det hviler et ansvar på oss alle. Et ansvar om å handle! Vi må slutte å snakke om alle andre, hvis-om, bare-om, det skulle vært, om bare. Den eneste måten å få flere folk i sentrum er ved at flere folk drar dit, og oppholder seg, i sentrum. Å snakke om det — er bare å snakke om det..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Skien Venstre

Foto: Venstre

I disse valgkamptider ser jeg ikke èn politiker, èn næringsdrivende, ètt portrettintervju, eller 5 på gaten i Skien, som ikke har èn parole til felles;
Vi må ha mer liv i sentrum!
Nær sagt alle er enige om at dette er dèt som mangler, det er dette som vil gjøre Skien til en mer attraktiv og spennende by.

Ja vel. Men, hvor er dere faktisk? Hvor er alle som snakker om det, skriver om det, tenker på det, ønsker det? — vi er virkelig i Ibsens hjemby nå. "Tenke det, ønske det, ville det med — men gjøre det — nei det er for meget.."

Det hviler et ansvar på oss alle. Et ansvar om å handle! Vi må slutte å snakke om alle andre, hvis-om, bare-om, det skulle vært, om bare, osv. Den eneste måten å få flere folk i sentrum er ved at flere folk drar til, og oppholder seg i, sentrum. Å snakke om det — er bare å snakke om det..

Ja, politikerne kan legge til rette med boliger i byen, god kollektivtransport (ja, gjerne bybane mellom Skien og Porsgrunn), og kanskje viktigst; gode, gjennomgående gang- og sykkelveier i og til byen. Vi må tillate et variert næringsliv å være kreative og som gis mulighet til å bli attraktive — også på ettermiddags-/ kveldstid. De private må gis muligheter ved at det skal være formalenkelt å satse på nye prosjekter. Kommunen skal være en velvillig og serviceinnstilt tilrettelegger for nyetablering av små- og mellomstore bedrifter.

Dette må til. Men, selv om alt, ALT, legges til rette — både fra offentlig og privat side — hva gjenstår? Jo. Du og jeg! VI, borgere av Skien, må se vårt ansvar, se vårt utviklingsområde, og handle! Vi må bruke byen, ikke bare kreve, men faktisk bidra til å skape gode, inkluderende møteplasser! Være der, bevege oss, være villige til å endre vaner, ta i mot initiativ og invitasjoner — og gi oss selv et rikere liv.

Ønsker du et levende sentrum?
Jeg ønsker deg velkommen!

Siri Svenkerud
Listekandidat, Venstre.