Økonomiplan verbalforslag 2012-2015

Kommunestyret behandler i dag økonomiplan 2012-2015. Her er Vefsn Venstres verbalforslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Verbalforslag fra Venstre

Organiseringsgjennomgang oppvekst
Vefsn kommune gjennomfører en organiseringsgjennomgang i oppvekstsektoren med tanke på effektiv utnyttelse av ressurser og kvalitetsheving i opplæringen.

Bruk av ubundne fond
Driftsenhetene oppfordres til å ta nødvendige investeringer fra sine egne fondsavsetninger.

Økonomiinformasjon til ansatte
Driftslederne skal informere de ansatte om enhetenes økonomi, fondsavsetninger, kurs- og videreutdanningsmidler minimum to ganger i året.

Effektivisering av møtevirksomhet
Vefsn kommune skal effektivisere sin møtevirksomhet. Effektivisering består av overgang fra heldagsmøter til halvdagsmøter og innføring av videokonferanser.

Helsesøster for eldre
Vefsn kommune starter skoleringsprosjekt for helsesøstre med tanke på oppstart av helsestasjon for eldre.

Musikkterapeut
Vefsn Kommunestyret ber rådmann om å få utredet mulighetene for opprettelse av musikkterapeutstilling. Stillingen kan benyttes i rehabiliteringsarbeidet ved sykehjemmene, Vefsn spes.ped. senter samt i tilpasset undervisning i skolen, og vil være et viktig bidrag til å følge opp kommunedelplan for omsorg, kap. Kultur og helse.

Sykkelvei Marka rundt
Vefsn Kommune har blitt sykkelby. Mange innbyggere har Marka rundt som fast trimpost for sine sykkelturer. Vefsn Kommune tar initiativ til å i samarbeid med Nordland fylkeskommune gjennomføre trafikksikkerhetstiltak for syklister og å sette i gang prosjektering av sykkelsti rundt Marka.

Helgelandsstipendiat
Vefsn Kommune utarbeider i samarbeid med Helgeland Kulturinkubator og regionrådene på Helgeland kriterier for opprettelsen av et Helgelandsstipendiat innen billedkunst. Kjøp/leie av kunstnerbolig/atelier sees i sammenheng med dette prosjektet.

Kultur/reisestipend for ungdom
Vefsn kommune ser på muligheten til å innføre kulturstipend/reisestipend for talentfull ungdom.

Franziska Wika

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**