Bedre løsninger for skolen og klimaet

– Norge har en flertallsregjering på autopilot. Den avviser konsekvent gode forslag fra Venstre og opposisjonen. Men lokale Venstrefolk kan gjøre utrolig mye bra for skolen, klimaet og næringslivet i norske kommuner. Høstens valg handler om bedre lokale løsninger der folk bor, sier leder i Venstre Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

- Venstre har ambisjoner for hver eneste elev, enten de bor i Oslo eller Åsnes, sier Trine Skei Grande.

– Venstre har ambisjoner for hver eneste elev, enten de bor i Oslo eller Åsnes, sier Trine Skei Grande.
Foto: Kjartan Almenning

Venstres ledertrio holdt sommerpressekonferanse på Justisen i Oslo tidligere i dag. Der redegjorde bl.a. trioen for Venstres prioriterte saker fram mot valget.

Skole — jobb nr. én
I Stortinget burde vi fått flertall for både femårig lærerutdanning og en massiv satsning på etter- og videreutdanning.

– Likevel har vi store muligheter for å gjøre skolen bedre. Venstre har ambisjoner for hver eneste elev, enten de bor i Oslo eller Åsnes. Hvis ikke regjeringen skjønner hvor viktig læreren er i norsk skole, så må Venstre sørge for at alle norske kommuner skjønner dette, understreket Skei Grande.

Hun lanserte følgende tiltak i kommunene:
• Bedre kommunale opplegg for etter- og videreutdanning av alle norske lærere. Dette ble først gjennomført i Oslo etter initiativ fra Venstre. Dette bør komme på plass i alle norske kommuner.
• Pusse opp alle skolebyggene. Slik at vi skaper bedre rom for læring.
• Prioritere skolen i kommunebudsjettene. Sørge for at skolen blir jobb nummer en.

Les om Venstres viktigste saker: Brosjyre 2011: "Folk først".

- Norge er reelt sett blitt en miljøsinke. Dette må vi bruke kommunevalget til å gjøre noe med, sier Solum Larsen.

– Norge er reelt sett blitt en miljøsinke. Dette må vi bruke kommunevalget til å gjøre noe med, sier Solum Larsen.
Foto: Kjartan Almenning

– Tar ikke ansvar for miljøet
Nestleder Helge Solum Larsen frykter at regjeringen er i ferd med å løpe fra klimaforliket vedtatt i Stortinget. Der slås det fast at en betydelig del av klimagassreduksjonen skal tas hjemme.

— Vi ser nå det høyeste utslippet av CO2 siden vi begynte å måle i 1973. Norge er reelt sett blitt en miljøsinke. Dette må vi bruke kommunevalget til å gjøre noe med, sier Solum Larsen.

Les: Regjering med stø kurs mot klimabrudd

- Vi kan bl.a. bidra til en kraftig satsing på det som betyr noe for folk: Kollektivtrafikk.

Konkrete miljøtiltak
– Når regjeringen ikke tar ansvar, må vi som lokalpolitikere bidra sterkere. Kommunene rår over virkemidler som omfatter 20 prosent av utslippene, sier nestleder Ola Elvestuen.

– Vi kan bl.a. bidra til en kraftig satsing på det som betyr noe for folk: Kollektivtrafikk. Jeg minner om at vi i Oslo lovet en kraftig reduksjon i prisen på månedskort. Resultatene i dag snakker for seg selv. Langt flere tar buss, bane og trikk i dag enn for fire år siden, understreker Elvestuen.

Les: Billigere månedskort – flere reisende

Solum Larsen og Elvestuen trakk også frem følgende miljøtiltak:
• Fjerne all fossil oppvarming i kommunale bygg
• Bytte ut alle bilene i kommunal regi til å være lavutslippsbiler
• Alle kommunale bygg skal være lavenergihus
• Opprette klimafond i alle norske kommuner, slik at folk har muligheten til å redusere energibruken i sine egne hjem.

Mer info:
Venstres politiske regnskap for stortingsperioden 2010 – 2011.
Se flere bilder fra pressefonferansen på Justisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**