Målinger med alternativt borgerlig flertall i Bergen

På dagens meningsmåling fra Respons er Venstre stabilt noe under 7 prosent (6,7) slik partiet har vært i flere måneder. Nytt er derimot at det ligger an til flere mulige flertall på ikke-sosialistisk side.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Venstre har nemlig flertall sammen med Høyre og KrF. Det synes Julie Andersland (V) er gledelig.

– Meningsmålingen viser at det er mulig å få på plass et alternativt borgerlig flertall i Bergen. Fremskrittspartiet har vist seg å være en ustabil samarbeidspartner med få konstruktive løsninger på de store utfordringene i byen. Det blir de straffet for på meningsmålingene. Vi har tro på at dersom de får muligheten, vil Høyre heller finne løsninger sammen med oss.

Andersland trekker frem trafikkutfordringene som et eksempel.

– Nå er kommunen i en forhandlingssituasjon med staten om store midler som kan bedre trafikkflyten. Det er kanskje det viktigste Bergen kan gjøre både for miljøet og i næringspolitikken. På dette området er Frp en sinke, og vi har tro på at et Høyre som påstår at de er opptatt av betingelsene for næringslivet heller vil samarbeide med oss.

Viktig å stemme Venstre

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Hun understreker likevel viktigheten av å stemme Venstre.

– Det er Venstre som representerer det reelle alternativet i Bergen. Enten kan vi ha det som vi har det i fire år til, eller så kan vi dra politikken i mer miljøvennlig retning. Men for å få til en endring må folk stemme Venstre. De ikke-sosialistiske partiene har 60 % oppslutning, så et borgerlig byråd blir det uansett. Spørsmålet er om det blir et byråd med tyngdepunkt hos Frp eller hos Venstre, avslutter Julie Andersland.

Les hele meningsmålingen og Sjur Holsens kommentar i BT mandag 20. juni, eller på TV2 Politisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**