HiBu, boligtomter og byutvikling

Kongsbergfolk er engasjert og det stilles store krav til både politikere og ansatte i kommunen. Det er veldig bra. Flytting av HiBu og mangel på eneboligtomter er de store sakene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

En sentrumsplan er vedtatt, men den har ikke løst disse to store utfordringene. Eneboligtomter må naturligvis ligge utenfor sentrumsplanens avgrensning, men det bør også HiBu. Utfordringene kan imidlertid sees i sammenheng hvis noen av de politiske partiene er villige til å revurdere sine standpunkt.

I Lp har vi fått referert at ledelsen i HiBu er misfornøyd med at kommunen ikke har satset nok på utvikling av Raumyrområdet. Da oppfatter jeg det slik at dersom vi nå gjør det (hvilket jeg foreslo straks jeg hørte om flytteplanene), kan det være mulighet for at også HiBu-ledelsen kan komme til å revurdere sine flytteplaner. Tidligere har Venstre ønsket å unngå utbygging mot Bevergrenda. Kanskje er det tid for å tenke anderledes på det og se retning nordover som en riktig utbyggingsretning. Her må det være mulighet for å regulere et betydelig antall eneboligtomter, og det bør også være mulig å etablere mer kultur, næringsliv mm i området.

Jeg er ikke sikker på om kunnskaps- og kulturpark knyttet til HiBu på Raumyr er det rette, men dersom det skulle vise seg at Geosenteret som har vært utredet i årevis kan realiseres, bør det knyttes til HiBu på Raumyr.

En utvidet satsing rundt Raumyr vil skape en ny bydel like utenfor sentrum. Det ser nå ut til å være et mye bedre alternativ enn områdene mot Skollenborg som er båndlagt av dyrka mark og dessuten ligger lenger fra sentrum. Avstanden til Teknologiparken har grei sykkelavstand, og grunnlaget for gode bussforbindelser er også til stede.

Men det haster. Nå har det tidligere vist seg at vi kan få til endringer på kort tid hvis viljen er tilstede (Kongsgårdsmoen fra bolig til industri). Derfor er det å håpe at vi kan få til en samling om en slik løsning før valget. Det er det sikkert mange partier som kunne tjene på. Hvis ikke må vi vente til etter valget.

Øystein Senum
Kongsberg Venstres ordførerkandidat