– Tromsø bør ikke bli en del av forvaltningsområde for samisk

Venstre stemte mot at Tromsø skal skal bli en del av det samiske språkområdet. Marie Fangel (V) foreslo også at det burde vært arrangert folkeavstemning i saken. — Jeg synes det er riktig ettersom dette er en såpass kontroversiell sak, sier Venstres gruppeleder Marie Fangel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Marie Fangel

Foto: Marius A. Hansen

Men med 24 mot 18 stemmer vedtok kommunestyret at Tromsø skal innlemmes i forvaltningsområdet for samisk språk fra 2013. Dette medfører blant annet at alle skilt skal ha tekst på både samisk og norsk, og at kommunen pålegges å svare på samisk om de får henvendelser på samisk. I alle møter som arrangeres i kommunen skal deltakere kunne kreve å få snakke samisk og alle ansatte i kommunen skal kunne få fri med full lønn for å lære seg samisk.

— Det er klart at det økonomiske er en del av dette, men saken dreier seg om mer enn økonomi. Dette er en sak som har blitt ubehagelig og medført en uverdig debatt i avisene. Byen har ikke vært tjent med at denne saken kom opp i det hele tatt, sier Fangel.

Hun understreker at Venstre er opptatt av at det samiske skal ha en plass i Tromsø kommune blant annet gjennom samisk barnehage, samisk læreplan og forhåpentligvis gjennom en samisk avdeling ved et av byens sykehjem.

– Venstre er også sterke tilhengere av samisk kunst og kultur. Saken om forvaltningsområde handler ikke om å være for eller mot det samiske, men om kommunen frivillig skal legge seg inn under en rekke sentrale lover og regler istedetfor å finne gode løsninger for det norske og det samiske i fredlig sameksistens i Tromsø, avslutter Fangel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**