At det blir 82 kroner i bompenger på ferja Flakk-Rørvik er ikke det vi ble forespeilet da saken ble behandlet i kommunestyret i Rissa, sier Anne Jorid Gullbrekken.
Etter at finansieringen og bompengesatsene for Fosenvegene ble vedtatt i Stortinget tirsdag, er det flere som har reagert på satsene.
– Vi stilte spørsmål i kommunestyret den gangen vi vedtok bompenger, om hvor mye det kunne dreie seg om. Det ble da antydet 25 kroner med rabattordning, sier Gullbrekken som har snakket med flere politikerkollegaer
som er overrasket over at bompengene ble så høye.
– Situasjonen er nå en helt annen. Jeg mener nå at Fosenvegene må se på prosjektet på nytt, sier Venstrepolitikeren. En bompengeavgift på 164 kroner tur/retur Trondheim vil ramme pendlerne ekstra hardt.
– Det er ca. 400 mennesker som pendler fra Rissa til Trondheim hver dag. I tillegg er det ca. 100 personer som pendler fra byen og til Rissa, sier hun.
– En ting er nå vi som har råd til å forhåndsbetale og kjøpe en brikke. Men, de som har dårlig økonomi vil ikke gjøre det. Jeg tenker også på for eksempel idrettsaktiviteter som foregår på tvers av fjorden. Foreldre som
kjører barn enten hit eller dit. Det blir dyrt, og jeg føler at vi blir litt avsondert her på Fosen med så høye bomavgifter, sier Gullbrekken.
To muligheter
Venstre er ikke imot bompenger, men foreventer at summen er innen rimelighetens grenser i størrelse, i forhold til hva bilistene får tilbake.
– Dessuten må det være rettferdig, noe jeg ikke synes bommen ved Krinsvatnet er. I en interpellasjon Venstre sendte til ordføreren i november i mars ble dette tatt opp og svaret fra ham var at han ville ha spesiell oppmerksomhet i forhold til de som bor nord for en bomstasjon ved Krinsvatn.
– Jeg mener nå at styret i Fosenvegene nå har to muligheter. Enten må de redusere antallet prosjekter eller så må det settes opp flere bomstasjoner, avslutter Anne Jorid Gullbrekken som vil følge dette opp i kommunestyret.