Venstre vil ha flere ladepunkter for elbiler i Fredrikstad

Fredrikstad Venstre vil ha flere ladepunkter for elbiler i Fredrikstad. Dagens tolv ladepunkter fordelt på fire steder, hvorav kun to steder er i sentrum, er uholdbart.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Think City (elbil)

Foto: think.no

Salget av elbiler har eksplodert i Oslo og Akershus. Elbilene blir stadig bedre og får større rekkevidde. I tillegg kommer det etter hvert såkalte "plug-in-hybrider" som kombinerer elektrisistet og diesel/bensin.

Verdenssamfunnet peker på elektrifisering av transportsektoren som et av de store grepene for å bekjempe de pågående klimaendringene. Skal Norge lykkes med sine klimamål er elektriske biler en del av løsningen. Men, selv om salget av el-biler er økende mange steder, skjer ikke det samme i Fredrikstad og Østfold:

"- Det er ikke rart at folk ikke tør å kjøpe elbiler her i byen når det ikke er flere ladepunkter," sier Tormod Schei, 5. kandidat for Fredrikstad Venstre.

– "Vi trenger en plan som får frem mulighetene og kostnadene ved å bygge flere ladepunkter," sier han.

Fredrikstad og Nedre Glomma er på mange måter ideell for bruk av elbil:

"- Vi har en av Norges høyeste andeler av korte bilturer. I tillegg til en kraftig satsing på kollektivtrafikk vil flere elbiler få ned lokale klimautslipp betraktelig. I tillegg reduserer vil lokal forurensning og får bedre luftkvalitet. Moderne elbiler har en rekkevidde på 10 til 20 mil og for mange kan dette være et ideelt framkomstmiddel for pendling og handling i Nedre Glomma, men da må vi som politikere legge til rette for at det blir så enkelt så mulig å bruke elbiler," sier Schei.

Fordelene ved bruk av elbil er mange:

Tormod Schei

“-Gratis parkering på kommunens parkeringsplasser, gratis passering av de kommende bomstasjonene, kjøring i kollektivfelter og lave driftsutgifter er bare noen av fordelene. Nå er det på tide vi får til en dugnad i Fredrikstad for å legge bedre til rette for elbiler, noe annet vil være å gå baklengs inn i framtiden”, avslutter Tormod Schei.

Tormod Schei
5.kandidat Fredrikstad Venstre