Venstre med forslag om gjeldsrådgivning

Denne uken ble Venstres forslag om å opprette en gjeldsordning etter den britiske modellen the Consumer Credit Counselling Service (CCCS). Det ble stemt ned av regjeringspartiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mange veier inn i problemer
Venstre løftet denne uken gjeldsproblematikk i Stortinget. Ved å opprette en gjeldsordning etter modell fra CCCS vil vi kunne hjelpe mange som sliter i dag.

– Det er mange grunner til at mennesker får gjeldsproblemer. Samlivsbrudd, overdreven bruk av kredittkort, tap av arbeidsinntekt, sykdom, eller mer overgripende strukturelle forhold som for eksempel økt rente, kan føre til at enkelte får problemer med å betale gjelden sin. Å ikke være i stand til å betjene de løpende utgiftene vil kunne gi langvarige konsekvenser, sa Trine Skei Grande, leder i Venstre.

De aller fleste, godt over 90 prosent, av dem som havner i gjeldsproblemer på grunn av kredittkortbruk, ville ikke hatt noen problemer med å forvalte sin gjeld på det tidspunktet de tok opp gjelden.

– Det er det som skjer etterpå, når den sjølstendig næringsdrivende plutselig blir sjuk, når den som er på ferie og kommer hjem og oppdager at jobben ikke er der lenger, når et ekteskap bryter sammen på det gale tidspunktet — det er alle disse tilfeldighetene som gjør at folk havner i en gjeldsproblematikk, påpekte Skei Grande.

Fattigdom

Foto: Microsoft

– Jeg har sjøl sittet sammen med folk som har kommet ut av langt narkotikamisbruk, der det å sitte og forhandle med banker eller å sitte og forhandle med private gjeldsinnkrevere ikke er noe problem. Men å forklare at en narkoman som har bodd på gata i fire år, ikke har hatt fire lisenser gående samtidig, er kjempevanskelig. Så det offentlige har mye å gjøre på dette området i forhold til private, sa Skei Grande.

Les artikkel om gjeldsproblematikk med kommentarer fra Trine Skei Grande på Nettavisen.

Forenkle og levere løsninger
Venstre mener at fellesskap bygges gjennom møtet mellom det private og det offentlige. Problemet med hele dette feltet, er at vi ser at det er private som prøver å tjene penger på andres gjeld som nå er i ferd med å løse problemene for mange med store gjeldsproblemer.

– Det ønsker ikke vi i Venstre. Vi ønsker at vi lager slike ordninger som dette, der private og offentlige kan gå sammen og lage gode ordninger som kan hjelpe folk. Dette er ikke en kommersiell ordning. Dette er snakk om en privat stiftelse, en stiftelse som man ikke kan ta penger ut av. Og vi har sett at det har fungert mange andre steder, understreker Skei Grande.

Dette er ikke første gang Venstre fremmer dette forslaget.

– Vi har fremmet dette forslaget før. Da fikk vi det samme svaret — at det offentlige skulle bygges ut. Men vi ser at problemet er akkurat like stort, sa Skei Grande.

Da Forbrukerrådet gjennomførte en undersøkelse om hvilke kommuner som hadde gode gjeldsordninger, viste det seg at 12 av 431 kommuner hadde gode ordninger for folk som kom i gjeldsproblemer.

– Svaret var det å opprette en telefon som veldig riktig her ble definert som en henvisningstelefon. Det er slik det oppfattes av dem som bruker den, sa Skei Grande.

———————————————-

The Consumer Credit Counselling Service
The Consumer Credit Counselling Service (CCCS) er en frivillig britisk stiftelse som ble opprettet i 1993 etter en modell fra tilsvarende gjeldsrådgiving i USA. CCCS ble startet som et pilotprosjekt med svært begrensede økonomiske midler. Fra å være et pilotprosjekt med 14 ansatte er det nå en stiftelse med ca. 850 ansatte over hele Storbritannia. CCCS kan vise til svært gode resultater, og ordningen er gratis for skyldneren og finansieres ved at kreditorene normalt betaler 10 pst. av det innkomne beløp til stiftelsen. CCCS gir generell gjeldsrådgiving og lager individuelle nedbetalingsplaner. De opplyser om rettigheter og plikter, gir råd til privat budsjettering og gir praktisk bistand for å gi individer mulighet til å gjenvinne kontroll over egen økonomi. De som tar kontakt med CCCS, får raskt hjelp slik at ikke gjelden øker ytterligere.

Stiftelsens førstelinje består utelukkende av telefonkontakt med klienter, og mange får sine problemer løst allerede på dette nivået. For mennesker med mer omfattende gjeldsproblemer har stiftelsen en andrelinjetjeneste som gir grundigere råd og veiledning, bidrar med oppsetting av individuelle budsjettplaner, og gjennomgår ulike løsningsforlag, dvs. at stiftelsen i samarbeid med bruker skreddersyr en realistisk individuell gjeldsordning som både skyldner og kreditor kan akseptere. Kreditorer er svært fornøyde med ordningen som både ivaretar kreditors moralske og sosiale ansvar for sine kunder, og som sørger for at hele eller deler av det skyldige beløpet blir tilbakebetalt.

Forslagsstillerne mener at et tilbud som CCCS er et viktig forebyggende og avhjelpende tilbud som vil være et lønnsomt supplement til dagens ordning. I små kommuner er det vanskelig å ha personale med spisskompetanse på mange ulike felt, og en ordning etter modell fra CCCS vil være et nasjonalt tjenestetilbud uavhengig av kommunene. Forslagsstillerne mener det er viktig at det bevilges midler til drift i en oppstartsfase.

Forslagsstillerne mener at CCCS, hvor intensjonen er å være et gratis, upartisk og realistisk rådgivingstilbud utenfor offentlige ordninger og rettsapparatet, vil være et viktig supplement til andre gjeldsrådgivingstilbud og gjeldsordninger etter gjeldsordningsloven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**