Venstre besøkte Nøstodden private barnehage

Venstre har besøkt Nøstodden barnehage, en flott privat barnehage på Tangen. Der hadde vi en interessant samtale om barnehagedrift og utfordringer i Drammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Private barnehager i Drammen finansieres etter beregning på hvor mye det koster å drifte de kommunale barnehagene. Det siste året er tilskuddet blitt kraftig redusert, og de private barnehagene etterspør forutsigbarhet i støtteordningene og fremfor alt rettferdighet. Kommunen har så langt ikke klart å komme frem med god informasjon om hvordan de beregner støttetilskuddet. Dette er noe Venstre vil forfølge videre i Bystyret.

Nøstodden barnehage er en flott, ny barnehage med en interessant arkitektur. Rommene er utformet slik at alle aldersgruppene kan være i alle rom, ved at møbler og annet utstyr lett kan flyttes rundt. Dette gir fleksibilitet for variasjon i aldersspennet. Det er 20 ansatte ved Nøstodden og personalet er utvalgt basert på pedagogisk tankegang og enighet om hvordan barnehagen skal driftes.

Ulla Nordgarden

Foto: Torbjørn Tandberg

Barnehagen er den viktigste sosialiseringsarenaen for små barn i dagens Norge. Derfor er barnehagene en grunnpilar i blant annet integreringsarbeidet. I Nøstodden har de språktrening en dag i uken og de etterlyser mer penger til spesialpedagogiske tiltak til såkalte “gråsonebarn”.

For Venstre er det ikke viktig hvem som driver barnehagene, men at de drives godt. Vi vil jobbe med rettferdige støtteordninger slik at de private barnehagene likebehandles de kommunale. Det kan også være interessant å sette i gang forsøk med utvidete åpningstider, og her vil nok en privat barnehage være et godt utgangspunkt å starte i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**