Nasjonal helse- og omsorgsplan
Det er den som omtaler de overordnede organisatoriske, juridiske og økonomiske grep som må til for å sette samhandlingsreformen ut i livet.
– Det er ingen hemmelighet at vi i Venstre er lite fornøyde med denne planen. Den er vag når det gjelder sykehustilbudet, den inneholder fortsatt kommunale medfinansiering og den svikter når det gjelder kommunereform. Venstre mener dette fører til at reformen blir gjennomført ovenfra, ikke nedenfra, sa Tenden.
Større og mer robuste kommuner.
Venstre har vanskelig for å tro at 430 kommuner er svaret på utfordringen om bedre kvalitet i fremtidens omsorgstilbud.
– Venstre frykter at reformen blir mislykket dersom små kommuner med liten kompetanse blir pålagt oppgaver de ikke er i stand til å overta. Da kan vi risikere at vi får et dårligere helsetilbud enn i dag, påpekte Tenden.
– Venstre fremmet eget forslag om at regjeringen legger frem en plan med sikte på å redusere antallet kommuner i Norge, for å sette kommunene i stand til å kunne møte de økte oppgavene som følger av samhandlingsreformen, sa Tenden.
Sykehustilbudet
Venstre mener det er behov for en nasjonal sykehusplan som definerer hva et sykehus må inneholde og som omhandler prioriteringer i helse- og omsorgstjenestene.
– Venstre ønsker en mer operativ plan som Stortinget kan være med på å påvirke. Venstre er ikke imot omstillingsprosesser i sykehusstrukturen, men vektlegger åpenhet, ærlighet og politisk styring, sa Tenden.
– Venstre reagerer kraftig på at regjeringen sier dagens desentraliserte sykehustilbud skal opprettholdes samtidig som de lokalt tømmes for viktige funksjoner. Venstre mener derfor regjeringen med jevne mellomrom bør komme med en stortingsmelding som tydeliggjør regjeringens politikk for omstillingsprosesserer i helseforetakene, sa Tenden.
Kommunal medfinansiering
Venstre mener den kommunale medfinansieringen er uklar. Den er detaljert nok når det gjelder medfinansiering ved innleggelser og øyeblikkelig hjelp, men svært uklar drifts- og investeringsmessig.
– Venstre mener effekt av reformen avhenger av finansieringen. For 2012 får kommunene et beløp som skal gå til å dekke økte kostnader med overtakelse av utskrivingsklare pasienter. Men det stimuleres ikke til oppbygging av kommunale tilbud som kan erstatte opphold i sykehus. Da blir faren stor for at pasientene blir værende i spesialisthelsetjenesten. Eneste forskjell er da at helseforetaket fakturerer kommunene i stedet for staten, påpekte Tenden.
Les referatet fra behandlingen her.