Miljøsatsingen må styrkes

Klimaendringene og truslene mot de livsviktige økosystemene må tas på alvor. Venstre er et moderne, løsningsorientert, teknologioptimistisk og ansvarlig miljøparti. Natur- og miljøtenkningen er et overordnet prinsipp i all politikk. Utfordringen er å integrere miljøpolitikken i de lokale beslutningene som tas, skriver førstekandidat ved fylkestingsvalget Andre N. Skjelstad i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Andre N. Skjelstad – førstekandidat ved fylkestingsvalget

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

I Venstres fylkesvalgprogram foreslås det derfor en rekke tiltak for å styrke miljøsatsningen i Nord-Trøndelag. Stikkordene er et miljøvennlig næringsliv, ENØK-støtte til husholdninger og næringsbygg, klimavennlig samferdsel og klassisk naturvern.

Venstre har programfestet at offentlige virksomheter i fylket skal stille miljøkrav og bruke utarbeidede miljøkriterier i sine anbudsprosesser. Nye kriterier må utarbeides der de ikke eksisterer og kompetansen hos offentlige innkjøpere må økes. Slik vil Venstre sikre at Nord-Trøndelag har bedrifter som oppfyller miljøkriteriene og dermed øker sin konkurransekraft i et europeisk marked. Vi vil gi vårt næringsliv muligheten til å utvikle og ta i bruk grønnere teknologi, utvikle nye produkter og løsninger, være en fleksibel og innovativ leverandør og økte markedsmuligheter i et grønnere Europa.

Elektrisk energi er verdifull. Gode alternativer er biobrensel, varmepumper og fjernvarme. Venstre vil derfor opprette et eget fylkeskommunalt klima- og energifond som en tilskudds- og låneordning for husholdninger og næringsbygg. Midlene fra fondet skal brukes til å stimulere til gjennomføring av tiltak som reduserer klimagassutslippene fra bygg og anlegg i Nord-Trøndelag, samt tiltak som gir redusert eller en mer effektiv energibruk.

Venstres mål er en utslippsfri samferdselssektor. Derfor vil Venstre trappe opp satsningen på kollektivtransport gjennom å legge til rette for hurtigtog mellom Steinkjer og Trondheim, sørge for bedre samordning mellom buss og tog, samt videreutvikle ordningen med bestillingstransport i distriktene.

Nye innkjøp og anbudsutlysninger i fylkeskommunen må bestemmes ut fra miljø, ikke bare ut fra pris. Venstre vil derfor at Nord-Trøndelag fylkeskommune skal fremme bruk av miljøvennlig drivstoff(biodrivstoff) gjennom offentlige anbud. For å legge til rette for en mer fremtidsrettet bilpark har Venstre programfestet hurtigladere for elbil på strekningen mellom Trondheim og Steinkjer, og å innføre en egen fylkeskommunal støtteordning for ladepunkter for elbil.

Det klassiske naturvernet og allemannsretten har alltid hvert et viktig satsningsområde for Venstre. Venstre vil verne villaksen gjennom å styrke kunnskapsgrunnlaget og dialogen mellom forskjellige interesser for å sikre våre villaksstammer. Vi vil holde Trondheimsfjorden fri for torskeoppdrett, og at fylkeskommunen skal opprette et eget sikkerhetsfond for opprydding i oppdrettsnæringen.

La meg også ta med at Venstre har programfestet at vi ikke vil bygge ut Trongfossen i Namsskogan, som er den eneste gjenværende fossen av betydning i Namsenvassdraget. En utbygging her vil være et betydelig naturinngrep, og også være en trussel mot laksefisken Namsblanken som bare finnes i de øvrige delene av Namsen.

Venstre har som mål å gjøre den fylkeskommunale miljøpolitikken enda bedre. For oss handler dette om å stimulere til et klimavennlig næringsliv, fylkeskommunale støtteordninger for energieffektivisering, miljøvennlig samferdsel og klassisk naturvern.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**