Mye er på plass med hensyn til kompetanse, arealer, internasjonalt miljø og støttefunksjoner. Det tilrettelegges for nyetableringer på basis av ideer utviklet på Bakkenteigen, men også for tilflytting av relevante større virksomheter som kan styrke fagmiljøet. For å få virkelig fart på utviklingen var man på møtet ganske enige om at det nå er avgjørende at en/flere større kompetansebaserte virksomheter, norske eller utenlandske, etablerer seg der. Det som da må til er organisert markedsføring av etableringsmulighetene på Bakkenteigen i inn- og utland. Dette er en næringsprofesjonell oppgave. Her kan kommunen, etter vår oppfatning, kunne påta seg en aktiv pådriverrolle utover det å være en interessert tilrettelegger. Vi tror det vil være en rekke muligheter for finansiering av et slikt markedsføringstiltak som en rekke kan stå bak. Kommunen verken kan eller skal finansiere dette mer enn symbolsk; men den kan påta seg en oppgave å være igangsetter og koordinator. Vi tror det det finnes klare interessenter som bør kunne bidra til et spleiselag for et markedsføringsprosjekt i inn- og utland der man målrettet søker å finne bedrifter man ønsker til miljøet. Høgskolemiljøet selv, men også næringslivet i Horten/Vestfold, NCE, Vestfold fylke, Innovasjon Norge mv vil ha så stor interesse av at man lykkes med utviklingen på Bakkenteigen at de sikkert vil være med å støtte et godt forberedt opplegg. Vi utfordrer kommunen til å ta initiativ overfor disse med sikte på å utforme et markedsføringsopplegg som skal lede til interessante større etableringer på Bakkenteigen.
Per Bruun-Lie