HiBu i sentrum?

HiBu vil være i sentrum. Etter min mening er høyskolen allerede godt og sentralt plassert med sin lokalisering på Raumyr. Men noen vil altså ha det enda mer sentralt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det er viktig for Kongsbergsamfunnet å ha en god høyskole som HiBu og et best mulig videregående skoletilbud. Derfor bør Kongsberg kommune gå i dialog og samarbeid med både fylkeskommunen og HiBu om skolespørsmål. Dette ble debattert da kommunestyret i forrige uke skulle ta stilling til intensjonsavtale om kunnskaps- og kulturpark.

Alle understreket behovet for samarbeid. Men flertallet i kommunestyret ønsket dessverre å knytte denne avtalen kun til sentrumsplanens arealer, altså ikke det området der HiBu i dag ligger. Venstre foreslo at intensjonsavtalen også skulle inkludere Raumyrområdet. Dette fikk vi ikke flertall for. Vi foreslo dette fordi vi mener Raumyr både er rimelig sentrumsnært og etter vår vurdering egnet for en høyskole. Området bør i alle fall ikke utelukkes i drøftingene omkring kunnskaps- og kulturpark allerede nå.

Etter å ha fulgt HiBu-saken en stund, er jeg forbauset over hvor negativt bilde skoleledelsen ved HiBu gir av Raumyr og skolelokalisering der. Det skapes et inntrykk av at det er umulig å drive en god høyskole så langt fra sentrum. Bidrar dette til å skape et godt omdømme for HiBu? Etter mitt skjønn burde skoleledelsen fortelle om en flott skole i moderne spesialbygde lokaler mindre enn 5 minutters sykkeltur fra Kongsberg sentrum, i en trivelig by med et ledende høyteknologisk næringsliv. Kanskje kunne de også fortelle om gratis og gode parkeringsmuligheter. Slike parkeringsmuligheter vil enhver aktivitet midt i sentrum måtte se langt etter i årene som kommer. Sentrumsparkering vil i det vesentlige måtte forbeholdes de som bor og de som handler.

Det er mange påstander om hvem som bestemmer i denne saken, og noen påpeker stadig at Kongsberg kommune ikke bestemmer dette. Kongsberg kommune kan selvsagt verken pålegge HiBu å bli der den er, eller pålegge flytting. Men gjennom arealpolitikken er kommunen en svært sentral aktør med hensyn til å avgjøre hvilke arealer som kan brukes til ulike formål. HiBu må derfor lokaliseres et sted som kommunen mener er hensiktsmessig. Mange hensyn skal da avveies, bl.a. trafikk- og parkeringsløsninger og behovet for grøntarealer. Tett samarbeid mellom HiBu og kommunen er derfor viktig, enten HiBu skal være her eller der.

I forbindelse med avtalen om kunnskaps- og kulturpark introduseres en ny tanke, “Kongsbergskolen” med “sømløse overganger” fra barnehage til høyskole. Hva mener man med dette? Det bør vi få vite mer om. Skolesamarbeid er flott, men vi trenger også tydelige miljøskifter i løpet av et langt skoleliv.

Venstres konklusjon er at vi trenger et sterkt og godt samarbeid mellom HiBu, Buskerud fylkeskommune og Kongsberg kommune i årene som kommer for å få til både gode skoler og tilrettelegge for kulturlivet. HiBu bør ligge sentralt, men Raumyr bør være en tilstrekkelig sentral lokalisering. Høyskolen har også behov for en lokalisering som gir fremtidige utvidelsesmuligheter. Arealene på Raumyr må derfor tas med i de videre vurderingene.

Ellen Korvald, Kongsberg Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**