Forslag fra de borgerlige ble enstemmig vedtatt

Da Hu for plan, miljø og tekniske tjenester forleden behandlet søknad om dispensasjon for oppføring av forretningsbygg på ca 1500 kvm på Østebømyr gnr. 12 bnr. 2 (Sollie Bygg AS) stemte et samlet hovedutvalg for de borgerlige partienes felles forslag. Rådmannens innstilte på sin side at det ikke skulle gis dispensasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Odd Bjørn Sundsdal (Krf) og de øvrige borgerlige politikerne fikk et samlet hovedutvalg med på forslaget om å gi dispensasjon

Foto: Jan Einar Henriksen

Forslag, som Dag Jørgen Hveem (V) fremmet på vegne av de fire borgerlige samarbeidspartiene lød slik:
Det gis dispensasjon for plankrav i kommuneplanen og kommuneplanens landbruks-, natur- og friluftsformål, jf. pbl. § 19-2, for etablering av forretningsbygg på 1500 kvm.

Begrunnelse:
Det er samlet sett mange gode grunner til å gi dispensasjon fra plankravet for den aktuelle eiendommen, hvor det tidligere er gitt positive signaler fra kommunen i tillegg til tillatelse til sprengningsarbeid, utfylling og planering. En utbygging av det begrensede arealet øst for vegen inn til Østebø vil ikke få noen betydning for planleggingen av den østre og søndre del av Østebøområdet.

Det er svært viktig å støtte opp under konkrete initiativ fra næringsdrivende som jobber hardt for å skaffe investor og leietakere, som igjen vil generere nye arbeidsplasser i Risør. Et ja til dispensasjon er et ja til næringsutvikling.

I denne saken er det visse relevante motstående hensyn, som er anført i rådmannens innstilling, men disse veier ikke tilstrekkelig tungt i avveiningen. Når rådmannen skriver at en dispensasjon i denne saken innebærer at man vil "måtte gjøre det også for andre tilsvarende saker", er det forfeilet av to grunner:
1. Et annet faktum. Det kan ikke ses at det er andre "tilsvarende saker" i området; det vises til Vest for Expert og nord for REMA 1000. Skulle det komme dispensasjonssøknad også for disse områder, må disse vurderes konkret basert på forholdene og omstendighetene i disse sakene.
2. Jussen/forvaltningsretten. Man vil ikke være bundet av at det i foreliggende konkrete sak er gitt dispensasjon; noen usaklig forskjellsbehandling vil det ikke være dersom vurderingen skulle falle annerledes ut i andre dispensasjonssaker i området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**