Gang- og sykkelstier i Aust-Agder

Gang- og sykkelstien på fylkesvei 47 fra Molland mot Holvika i Grimstad er nå ferdig. Utbyggingen skjedde i to etapper, den siste med en mindrekostnad på 2 mil. Nærmere 40% under budsjettert ramme. Hvordan det skjedde skal vi få vite i fylkestinget, men det er jo gledelig at det ble billigere enn antatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Øystein Haga på sykkel

Foto: Jan Kløvstad

Jeg vet ikke om så mange vet hvor Molland ligger?
Molland er en liten perle av ei bygd som har levd nærmest skjermet for den store boligutbyggingen og industriutbyggingen vest i Grimstad. Men for noen år siden ble også kulturlandskapet på Molland berørt. Utbygging av industriområdet på Østerhus krevde bedre vei for tungtransport. Industriveien som ble bygd, skar bygda i to. En berettiget harme vokste opp i den ellers stille bygda, protestene var høye, tydelige og mange.
På søndag syklet jeg Langemyr-Mollandtraseen på min faste søndags- tur til Lillesand.
Mollandbygda har fått en flott gang og sykkelsti, kommunen en trygg skolevei og regionen en bit av det som kanskje kommer – som en drøm for oss syklister, en sammenhengende bilfri sykkelsti fra Lillesand til Grimstad og Arendal, og kanskje til Risør.
Det betyr at vi knytter kyststripa vår sammen, ikke bare med bil og båt, og snart tog, men også med den mest miljøvennlige av alle, sykkelen.
Frankrike har det, Italia, Nederland og tyskland har det, hvorfor kan ikke også Aust-Agder også satse på nærmest sammenhengende bilfrie sykkeltraseer over lengre avstander.
Det er å tenke stort om en liten, men nødvendig sykkelsti på Molland.

Øystein Haga fylkestingrepresentant i Aust-Agder

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**