Bysykkelen slankes

Det var tilløp til dramatikk da kommunestyret etter stemmelikhet og med ordførerens dobbeltstemme bestemte seg for å endre konseptet for den planlagte bysykkelen i Lillestrøm og Strømmen. — Dette er en radikalt dårligere løsning. Norges beste sykkelby burde ha høyere ambisjoner, sa Venstres Boye Bjerkholt fra talerstolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Venstre hadde fremmet et forslag om å beholde det opprinnelige konseptet, basert på et innlevert anbud fra Clear Channel Norge as, men med knappest mulig margin ble det vedtatt å gå videre med en bysykkelordning som er markant dårligere.

Bysykkelordningen nå endres fra

– 160 sykler til 50
– 280 plasser til 70
– 17 stativer til 7

I tillegg vil en automatisk kortløsning byttes ut med tradisjonell sykkellås og en ordning der nøkkel hentes ut over skranke. Det gjør også at muligheten for samkjøring med Oslos bysykkelordning forsvinner.

— Denne kommunen har satset stort på å tilrettelegge for sykkel, og har høstet anerkjennelse for dette arbeidet. Lillestrøm er kåret til Norges beste sykkelby to ganger på rad, og var senest forrige helg vertskap for avslutningsetappen av sykkelrittet Tour of Norway. Men nå tar vi et langt steg tilbake. Dette er noe helt annet enn de forventinger vi har hatt til bysykkelordningen tidligere, mener Bjerkholt.

Avstemningen var høydramatisk fordi det først ble talt opp et flertall for Venstres forslag. Det ble imidlertid bedt om ny avstemning senere i møtet, fordi en representant mente at det var talt opp feil. Venstre fikk støtte fra Høyre, Fremskrittspartiet, KrF og Senterpartiet, mens Arbeiderpartiet, SV, Pensjonistpartiet og en uavhengig representant stemte imot. Siden bare 46 av kommunestyrets 47 representanter var tilstede, ble ordførerens dobbeltstemme avgjørende.

— Det er selvsagt surt når det er så jevnt, og resultatet kunne ha blitt annerledes om kommunestyret var fulltallig. Men jeg har alltid ment at “decisions are made by those who show up”. Sånn er spillereglene, sier Bjerkholt i en kommentar til det uvanlige stemmeresultatet.

Den slankede bysykkelordningen skal etter planen være klar til sesongstart 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**