En trist nyhet

Kanskje ikke nyhet lenger, men like fullt beklagelig:
Asiabutikken nederst i Klokkerbakken skal stenge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dette er en av byens hyggeligste og beste butikker. Hvor får du kjøpt bedre tomater, hvor er dillen friskere og hvor ellers kommer det førsteklasses og håndplukkede nye varer hver eneste dag? Det er heller ikke så mange andre butikker som deler ut smaksprøver på både det ene og andre, og til slutt sender med en hyggelig hilsen på vei ut av butikken.

Men saken er at handelen er for liten. Enhver kjøpmann er selvsagt avhengig av nok kunder som handler, og vi kongsbergfolk benytter kort og godt denne hyggelige lille butikken for lite.

Men det er ikke bare denne butikken som har gitt opp det siste året. Stadig vekk har vi fått beskjed om at små og artige butikker på både Nymoen og på Vestsida har gitt seg. Enten det nå har vært fargerike klesbutikker eller spesialbutikker med mat. Dette er en utarming av sentrum som slett ikke er bra. Mens alle snakker om mer liv i sentrum, legger altså "fargeklattene", de som ikke er kjedebutikker og de som gjør det morsomt å handle i Kongsberg sentrum, ned.

Etter mitt skjønn er det to medisiner som kan bekjempe dette. Det ene er at du og jeg som forbrukere legger turen innom de små spesialbutikkene i sentrumsgatene og bruker dette gode og trivelige tilbudet. Det andre er at kommunestyret i Kongsberg ikke tillater overetablering av kjøpesentre.

Stortorget og Berja er i dag store nok i forhold til byens størrelse. Hvis vi ønsker et levende sentrum med handel både på Vestsida og i gatene på Nymoen, må kommunestyret si nei flere kjøpesentre. Spørsmålet om å tillate kjøpesenter med detaljhandel på Sildetomta ble drøftet i kommunestyret ved sluttbehandlingen av Sentrumsplanen tidligere i vår. Flertallet i kommunestyret sa dessverre ja til dette. Jeg håper dette flertallet tenker seg om, og avviser dette i videre planlegging.

Men til slutt: Unn deg gleden av hyggelig handel i Asiabutikken og de andre småbutikkene i byens handlegater mens vi har de. Kanskje vi med det også kan demme opp for framtidig stengte dører og en "fattigere" by.

Ellen Korvald, Kongsberg Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**