Byrådet dreper utelivet i Bergen

Dagens byråd gjemmer seg bak en moralistisk, bakstrebersk holdning når de er mer opptatt av å si nei enn å sikre et levende kultur- og uteliv i Bergen. Sakte men sikkert vil denne politikken ødelegge utelivet i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erlend_Horn_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

Nylig presenterte leder av Bergen Arkitektforening et forslag om uteservering på Torgallmenningen. Dette vil gjøre Bergens største åpne plass til en åpen, sosial arena hvor folk kan samles og treffes. Torgallmenningen er unik, og bør ikke bli kun en transportetappe for folk på vei til et annet sted. 11. mai hadde BA også et oppslag om de problemene uteservering ofte byr på i de trange gatene i Bergen. Er det ett sted vi har plass til uteservering, så er det jo nettopp på Torgallmenningen. Å kunne ta seg et glass til måltidet her vil gjøre at Torgallmenningen vil kunne bli nevnt i samme åndedrag som Markusplassen i Venezia eller Komedieplassen i Montpellier. Likevel sier byråd Lisbeth Iversen tvert nei allerede før hun har hørt argumentene, og kveler debatten med en prinsipiell motstand mot uteservering. Alkohol skal man jo ikke ha.

På Lagunen søkte restauranten Egon om å kunne tilby alkohol til spisegjestene som sitter ute. Gjestene kan gjerne ta seg en øl innendørs, men byrådet ville ikke ha noe av at de også nøt den utendørs. Argumentet var at restauranten lå for nær en parkeringsplass og at Lagunen er et sted mange barn og unge ferdes. Dette viser holdningen som gjennomsyrer alkoholpolitikken til byrådet: Alkohol er noe man skal gjemme bort — og dersom en familie skal spise middag sammen, og mor ønsker å ta seg et glass vin, så bør hun sørge for å være hjemme, og ikke på Lagunen.

Erlend_Horn_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Dette byrådet sto bak innskrenkingen i skjenketidene fra tre til halv tre. Det får utelivsbransjen merke. En halvtime kortere skjenketid er noe utestedene definitivt merker. Byrådet gjør det vanskeligere å drive i utelivsbransjen i Bergen. Ikke bare går dette utover de gründerne som drømmer om å starte sin egen restaurant eller bar, men også alle bergenserne som ønsker seg et yrende uteliv i byen.

Vi skal ha en trygg og forsvarlig alkoholpolitikk, men dagens byråd med Lisbeth Iversen i spissen fører en politikk uten rot i verken virkelighet eller fornuft. Det er på tide å skape en levende by med et levende uteliv.

Innlegget sto på trykk i BA torsdag 9. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**