VENSTRE VIL SATSE PÅ SKOLEN

Venstre vil ha en sterk og god offentlig skole, supplert av private opplæringstilbud. Mange private skoler utfører viktige samfunnsoppdrag, og utfyller det offentlige skoletilbudet på en god måte. Vestres fellesskole holder fast ved den grunnleggende målsettingen om at den offentlige skolen skal være en felles møteplass for barn med ulik økonomisk, sosial og kulturell bakgrunn, skriver fylkesleder Andre N. Skjelstad i en kronikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Kronikk av Andre N. Skjelstad – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Venstre vil videreutvikle skolene som selvstendige institusjoner der kreativitet og skaperkraft skal dyrkes frem, ikke kveles av direktiver ovenfra eller av ensrettet opplæring. Stikkordene er bedre kvalitet, mer variasjon og økt fleksibilitet der alle elevene får de utfordringene de trenger. For å sikre elevene en best mulig læringsprosess skal det stilles høye krav til lærerne. Den gode lærer er en faglig trygg, profesjonell og tydelig voksen.

Det politiske ansvaret for skolen ligger hos folkevalgte nasjonalt, regionalt og lokalt. Et engasjert nærmiljø er nødvendig for å sikre gode og selvstendige skoler. Venstre i Nord-Trøndelag er klar til å følge opp Venstres skolesatsninger ved høstens fylkestingsvalg. I vårt fylkesvalgprogram skisserer vi flere satsninger for å styrke den videregående skolen i Nord-Trøndelag.

Venstre vil øke respekten for læreren ved å stille større krav til den enkelte lærer og ved å gi læreryrket styrket faglig og pedagogisk kompetanse. Vi vil drive en aktiv rekruttering av de best kvalifiserte lærerstudentene fra utdanningsinstitusjonene og øke antallet lektorer i den videregående skolen.

Nord-Trøndelag Fylkeskommune har en unik mulighet til å rekruttere godt kvalifiserte lærere gjennom den nære beliggenheten til Trondheim. Fylkeskommunen bør derfor ta initiativ til et samarbeid med NTNU og andre utdanningsinstitusjoner for å tilby godt kvalifiserte studenter arbeid etter utdanning. Lektor er den høyeste yrkestittelen for å undervise i den videregående skolen. Tall viser at cirka 25 prosent av undervisningsstillingene i fylkeskommunen innehas av lektorer. Venstre vil arbeide målrettet for å øke denne andelen, særlig i realfag og språkfag.

Lærere må hele tiden ha en rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Derfor vil Venstre innføre et læreløft, et kompetanseår, for lærere som er ansatt i Nord-Trøndelag Fylkeskommune. Dette innebærer at lærerne etter et visst antall år kan få permisjon, enten for å ta videre utdannelse, eller for å praktisere i annet arbeid som er relevant for skolen.

Vi må gi skolene stabile betingelser slik at de ansatte kan konsentrere seg om å skape en best mulig skole for elevene. Venstre vil at skolen skal ledes av en rektor med pedagogisk utdannelse og bakgrunn. Rektor er noe mer enn funksjonær og byråkrat og må få mulighet til å utøve sin rolle som pedagogisk leder. Rektors fremste oppgave vil derfor være å skape og vedlikeholde en skolekultur som verdsetter kompetanse, høye fagligpedagogiske mål, og som verdsetter tradisjon, og er åpen for endring og fornying. Derfor vil Venstre i Nord-Trøndelag sørge for gode opplæringsprogrammer for skoleledere innen pedagogisk arbeid, drift og utvikling av skolen.

En viktig sak for Venstre er å videreutvikle gode systemer for intern og ekstern skolevurdering der målet er kvalitetsheving og større åpenhet om skolens innhold. Vi vil derfor utvikle et opplegg for å bedre innsyn i kvaliteten på undervisning og læringsmiljø. Nye lærere må få mentorer, hjelp og vurdering av det man gjør. Poenget med slike vurderingssystemer er både å evaluere den enkelte lærers resultater, få en vurdering av den enkelte skole i et helhetsperspektiv, sammen med evaluering av ledelsen på den enkelte skole. Dette til beste for skole, elever, lærere og lokalsamfunn.

For mange blir overgangen mellom de ulike utdanningstrinnene unødvendig stor, og avbrutte utdanningsløp koster hvert år samfunnet store summer. Det har også store medmenneskelig omkostninger. Både den sosial rådgivningen og yrkesveiledningen må styrkes. Venstre vil derfor øke satsningen på rådgivningstjenesten og karriereveiledningen i videregående skole.

Yrkesfagene er bærere av tradisjoner og kunnskap som vanskelig lar seg formidle gjennom ensidig teoretisk framstilling. Kunnskap er ikke bare å kunne et teoretisk fag, det er like viktig å utvikle praktiske ferdigheter. Praktisk mestring og læring er viktige elementer i den videregående opplæringen. Både lærer og instruktør må ha høy kompetanse i faget de underviser i. Derfor må det settes krav om formell høyere utdanning, mesterbrev eller praksis fra arbeidslivet for å undervise i praktiske fag på yrkesfaglige studieretninger. La meg også ta med at Venstre ønsker å øke det fylkeskommunale lærlingetilskuddet med 10 000 kroner, noe som vil gi flere ungdommer muligheten til å få en praktisk avslutning på utdannelsen sin.

Ved å ta ansvar for skolen regionalt, har Venstres skolepolitikk som mål å gjenreise respekten for fagkunnskapen og å gjøre nordtrøndersk skole enda bedre.

Andre N. Skjelstad
Venstres førstekandidat ved fylkestingsvalget i Nord-Trøndelag

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**