Når krybba er tom, bites hestene!

I TA den 25.05.2011 står det referert til et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Christina Nilsson Ramsøy (Sp), hvor hun spør miljøvernminister Erik Solheim (SV) om en utbyggingssak på gården Ingulfsvann i Lierne, skriver nestleder i Nord-Trøndelag Venstre Hans Martin Storø

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Hans Martin Storø
I prosessen med behandling av ny kommuneplan for Lierne kommune, var det i utgangspunktet mer enn 20 konfliktområder mellom reindriften og kommunens prioriteringer i planprosessen. Jeg tok som leder i områdestyret for reindriften initiativ til en dialog mellom reindriftsforvaltningen og Lierne kommune om disse interessekonfliktene, en dialog som bidrog til at vi fant løsninger som begge parter kunne leve med i de fleste av disse sakene. Etter meklingen hos fylkesmannen, gjensto bare denne ene utbyggingssaken, hvor det ikke var mulig å komme til enighet. Det ble imidlertid i den forbindelse klargjort at det ikke var aktuelt å gå bort fra de opprinnelige planene om et hyttefelt på 20 hytter for salg i området. Når det i forbindelse med miljøverndepartementet sin befaring i området ble klargjort fra grunneier at de hadde intensjon om å etablere 7-8 utleiehytter i området, var dette en helt ny opplysning for reindriftsforvaltningen, og ville gitt helt andre muligheter til å komme fram til en løsning på saken dersom dette hadde vært kjent i den forutgående meklingen.

Både reindriften og landbruket i disse områdene er svært utsatte primærnæringer, som har en svært utfordrende rovdyrsituasjon som gjør det vanskelig å etablere seg for ungdom i disse næringene. Den opplagte hovednæringen i Ingulfsvann kunne vært sauehold, med de enorme beitemulighetene som de har. Den rovdyrpolitikken som regjeringen fører, med det erstatningsregimet som påfører dyreeierne vilkårlige avkortninger i rovdyrerstatningen, gjør det imidlertid økonomisk svært vanskelig å livnære seg av både sau og rein i området. Jeg vil derfor anbefale Solheim, Ramsøy og regjeringspartiene, at de nå i forbindelse med forhandlingene om et nytt rovdyrforlik legger til rette for et regime for uttak av skadedyr som gjør det praktisk mulig å drive med sauehold og reindrift i Indre Namdal. Samt en erstatningsordning hvor bevisbyrden speilvendes, slik at gårdbrukere og reineiere faktisk kan få en sikkerhet for at alle dyr som blir tapt utover normaltapet blir erstattet. Det hadde vært langt mer konstruktivt for å sikre at ungdom kan etablere seg i området, enn å bidra til å sette utsatte grupper opp mot hverandre i den offentlige debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**