Over 20 millioner tilføres Stavangerskolen

Etter stor forvirring om kutt i Stavangerskolenes budsjetter, har kommunalutvalget i dag skåret igjennom. 20,5 millioner kroner tilbakeføres til Stavanger-skolene etter forslag fra Venstre og de øvrige partiene i budsjettsamarbeid.
-Dette fjerner forhåpentligvis en akutt verkebyll, sier Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen som er fornøyd med utviklingen i saken. Formannskapet behandler saken torsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

Det var på en møte i forrige uke med skolenes foreldre utvalg og skolenes driftstyrer at det kom fram at den enkelte skoles budsjett var påført større kutt som ikke var gjort rede for i det vedtatte årsbudsjettet for 2011. Venstres Helge Solum Larsen deltok i møtet der skole etter skole la fram tall som ville ramme hardt. -Det var noe som var åpenbart galt, sier Solum Larsen etter å ha tatt med seg tilbakemeldingene fra foreldrerepresentantene.
Nå viser det seg at kuttene var et resultat av budsjettendringer gjort av administrasjonen. – Dette er en administrativ øvelse som ikke skulle funnet sted på denne måten, sier Thorbjørnsen. Han er glad for at rådmannen beklager.

Stavanger kommune er under press grunnet endringer i overføringene Ap/SV/Sp-regjeringen har foretatt. Kommunen har tapt 100 millioner kroner på omleggingen.
-Dette bakteppet gjør at det blir utfordrende å få budsjettet for 2012 i havn, sier Thorbjørnsen. Han understreker at Venstre vil prioritere skolen.

Les også Thorbjørnsens kronikk Kunnskap er framtiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**