Alle mann til årene!

Larvik Venstre vil slåss mot tidstyvene med nebb og klør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi vil redusere unødvendig rapportering og papirarbeid, og vi vil la folk jobbe med det de er best til. Vi hører alt for ofte om sykepleiere som ikke har tid til å gi den omsorgen pasientene trenger og fortjener — og lærere som må ha mer fokus på alt annet enn undervisning.

Aftenposten skriver 25. mai at sykehusleger nå bruker 46% av tiden på pasienter, 8% mindre enn for fem år siden. Lege Ruth Foseide Flenning sier frustrert til Aftenposten: "_Jeg ble ikke lege for å sitte ved et skrivebord_". Alle yrkene opplever å måtte leve hver dag med frustrasjoner over ikke å ha tid nok til å utøve sitt egentlige yrke; de får ikke bruke tiden på det de er gode til. For ikke å snakke om eldre, pasienter og elever som stadig blir oversett.

Arbeiderparties ordførerkandidat sier i ØP 2. mai "_Politikerne i Larvik er for lite aktive i å styre og korrigere kursen. Vi må få oftere rapporter om hvordan vi står_".

Jeg mener APs ordførerkandidat her er på feil kurs og mot farlige farvann. Vi trenger ikke oftere rapporter om hvordan vi står, vi trenger mindre tid på rapportering og mer tid på å gjøre det vi faktisk skal.

Når jeg leser oppslaget i ØP får jeg umiddelbart assosiasjoner til historien om et norsk og et japansk firma som bestemte seg for å utkjempe en årlig ro regatta med hvert sitt åttemannslag. Begge mannskapene trente systematisk, og dagen før regattaen var begge lagene i toppform. Japanerne vant med et forsprang på 1 km.

Med utgangspunkt i en prosjektgruppe og rekke omfattende analyser oppdaget det norske laget at japanerne brukte syv mann til å ro og en mann til å styre, mens det norske laget hadde en mann som rodde og syv mann som styrte.

Man innså at det var for mange som styrte og for få som rodde, og det norske laget fikk nå fire styrmenn, to overstyrmenn, en styreformann og en roer. Dessuten ble det innført et poengsystem for å motivere roeren, ut fra tankegangen om at han ville yte bedre hvis man utvidet arbeidsområdet hans og ga ham mer ansvar. Neste år vant japanerne regattaen med et forsprang på 2 km.

Det norske firmaet avskjediget roeren med henvisning til dårlig arbeidsinnsats og betalte deretter ut bonus til ledelsen for anstrengelsen de hadde lagt ned i prosjektet.

Historien illustrerer vel utfordringen vi har i det norske samfunnet, vi har større fokus på systemer, organisering og rapportering, og mister menneskene av syne. Vi må ikke glemme hva vi driver med, hvorfor vi yter de ulike tjenestene, vi må sette folk først.

Vi trenger ikke flere arbeiderpartipolitikere som står i båten og leser fyldige rapporter om ting som har skjedd. Vi trenger politikere som opplever og forstår den hverdagen de ansatte i kommunen og deres kunder lever i. Ikke gjennom papir, men gjennom møte med mennesker.

Venstre vil ha fokus på at ALLE tar årene i bruk, og vi vil bruke mannskapet til det de kan best. La lærerne få undervise, administratorer administrere og helsearbeiderne yte pleie og omsorg og spesialistene være tilsted nær de som trenger kunnskapene deres. Slik vil Venstre sette folk først.

PS! Siste nytt er at det norske firmaet skal være i ferd med å få utviklet en ny båt.

Trygve Storrønningen
Politisk nestleder, Larvik Venstre