Klima er ingen døgnflue

Ordførerkandidat Jon Gunnes og leder i Venstre Trine Skei Grande tar et oppgjør med den rødgrønne regjeringens klimapolitikk i lørdagens Adressa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

Den 5. juni markerer vi verdens miljødag. I år har norske politikere lite å feire. 2010 ble et nytt rekordår for klimagassutslipp. Etter seks år med en rødgrønn regjering er Norge blitt en miljøsinke. Totalt ble det sluppet ut 53,7 millioner tonn CO2-ekvivalenter i Norge i 2010. Det er det høyeste utslippet av CO2 siden utregningene startet i 1973. Klimaforliket fra 2008 har en målsetting om 30 prosent utslippskutt innen 2020. De økte utslippene er stikk i strid med dette, og Venstre frykter at regjeringen nå holder stø kurs mot brudd på forliket. At statsministeren i 2007 holdt en offensiv landsmøtetale om klimapolitikk, mens han i år utelot klimaproblematikken totalt, tegner et bilde av en politiker som betrakter klima som en døgnflue.

Klimautfordringen er ingen døgnflue. Nå må det settes i gang konkrete tiltak for å redusere Norges CO2-utslipp. På noen områder kreves det mye kraftigere tiltak enn vi hitil har sett, blant annet for å begrense utslippene fra veitrafikken. I Trondheim har Venstre helhjertet støttet opp om Miljøpakken, som er en direkte konsekvens av Klimaforliket. Trondheim skal redusere utslippene av klimagasser fra transport med minst 20 prosent innen 2018 i forhold til 2008-nivå. Dette arbeidet er nå i full gang, og pakken ser ut til å virke etter hensikten. Nasjonalt har klimagassutslippene fra veitrafikken imidlertid økt med drøyt 30 prosent siden 1990. Venstre frykter at Regjeringens manglende tiltak mot klimagassutslipp nasjonalt kan true Miljøpakken i Trondheim, og de positive effektene vi har sett fra dette arbeidet.

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

For å nå målsettingene i Klimaforliket mener Venstre også at det er på tide med en omlegging fra rød til grønn skatt, altså fra skatt på arbeid til skatt på miljøskadelig atferd. Regjeringen har uttalt at de støtter en større vridning fra rød til grønn skatt, men ordene følges ikke opp i de årlige budsjettproposisjonene. Fra 2005 til 2011 har Regjeringen endret på i underkant 1,7 milliarder kroner i retning av et grønt skatteskifte. Venstre har i samme periode foretatt et grønt skatteskifte på nærmere 20 milliarder kroner i sine alternative statsbudsjett. Venstre mener at det må settes et mål om at grønne skatter skal utgjøre 25 prosent av alle skatte- og avgiftsinntekter (mot omlag 6 prosent i dag). Venstre foreslo i Stortinget forrige måned at regjeringen setter ned en ny Grønn skattekommisjon snarest, slik at en ny grønn skattereform kan innfases fra og med 2016.

Venstre har en visjon om at hensynet til klima og miljø i mye sterkere grad må legges til grunn for våre frie valg som forbrukere, produsenter og investorer. Både skattesystemet og markedet må brukes aktivt i miljøets tjeneste, og det må investeres i infrastruktur som baner veien for klima- og miljøforbedringer. Venstres visjon er at rammevilkårene for miljøvennlig drift fører til at det lønner seg å drive grønt, samtidig som vi bygger et samfunn og en hverdag som for folk flest er bedre å leve i.

Leder i Venstre Trine Skei Grande

Ordførerkandidat i Trondheim Venstre Jon Gunnes