Vi kan ikke akseptere at pålegg om EU tilpasning hemmeligholdes!

Det er sjokkerende at olje- og energidepartementet har hemmeligholdt et krav fra ESA om at petroleumsloven må endres i to år, om at kravet til at alle olje- og gassfelt må ha en operativ base på norsk jord må fjernes, skriver nestleder i Nord-Trøndelag Venstre, Hans Martin Storø i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Hans Martin Storø – Organisatorisk nestleder i Nord-Trøndelag Venstre

Hans Martin Storo

Foto: Hilde Holmquist

Dette lovverket har sikret oss omfattende ringvirkninger av olje- og gassvirksomheten, det har bidratt til stor verdiskapning, mange arbeidsplasser og en omfattende kompetanseoppbygging innenlands. Uten dette lovverket ville mye av denne aktiviteten for oljefeltene i Nordsjøen, kunnet blitt lokalisert til Storbritannia eller land på kontinentet.

Det er totalt uakseptabelt at en slik sak hemmeligholdes og unntas fra offentlig debatt i to år, et demokratisk folkestyre forutsetter åpenhet i forvaltningen og en løpende debatt om alle viktige demokratiske prosesser, og da ikke minst lovendringer i henhold til EØS avtalen. Det står ikke til troende at de ansvarlige statsråder Terje Ris Johansen og Ola Borten Moe står ansvarlig for denne fadesen, hvor langt er det mulig å komme mellom liv og lære i EU politikken? Kan Senterpartiet nå ha troverdighet i kritikk av saksbehandling av EU relaterte spørsmål, når tilsvarende spørsmål måtte oppstå i framtida?

Det er betegnende for sakens alvor, at en enstemmig Energi- og Miljøkomite tar saken opp til åpen høring på stortinget. For de fleste av oss er det det demokratiske underskuddet i EU, hvor de fleste viktige avgjørelser blir tatt i de lukkede rom, som er hovedbegrunnelsen for å si nei til norsk medlemskap i unionen. Det ser imidlertid ut til at en slik kultur ikke er problematisk for Senterpartiet, så de har nok andre grunner for sin motstand mot norsk medlemskap i EU!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**