God respons for ett Agder i Tvedestrand i dag

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Øyvind Bjorvatn og Tor Audun Danielsen på stand for Ett Agder

Foto: Jan Kløvstad

Tidligere stortingsrepresentant Øyvind Bjorvatn, Lillesands varaordfører Tor Audun Danielsen og bystyremedlem Jan Kløvstad i Arendal delte ut brosjyrer og verva medlemmer til Foreningen Ett Agder i gågata i Tvedestrand i dag, og fikk god respons. – Med én fylkeskommune kan vi ta balanserte beslutninger til beste for hele Agder raskt og effektivt. Av gamle grunner holder vi oss i stedet med to, som hver har ansvaret for halve Agder, og dessuten en mengde komiteer for å koordinere. Det går sent, og det skaper lett splid og strid, sier Øyvind Bjorvatn og Tor Audun Danielsen, som også la stor vekt på at det ikke hjelper at Arendal er størst i aust, når Kristiansand i dag bare trenger å ta hensyn til sine nærmeste i vest. Ett Agder vil skape balanse. Risør, Flekkefjord og Bykle vil uansett være utkanter i landsdelen. Men med ett Agder kan de gjøre felles sak og danne motvekt mot byene i midten. De to peker også på det viktige i ett fylke, to universitetsbyer og tre sjukehus, og at et samla Agder vil få tyngde som landets sjette største fylke.

Tor Audun Danielsen og Øyvind Bjorvatn i samtalar

Foto: Jan Kløvstad

– I dag har vi fått mange spørsmål om fordeling av arbeidsplasser, og det har vært stor interesse for forhandlingsresultatet mellom de to fylkestinga som gir mange arbeidsplasser i Arendal, – både fylkeskommunen, vegvesenet og forvaltningsenheten i NAV. Faktisk gir avtalen flere offentlige arbeidsplasser i Arendal enn det Arendal har i dag, sier Lillesands varaordfører Tor Audun Danielsen 100 dager før folkeavstemninga om Ett Agder. Foreningen Ett Agder fikk også flere nye medlemmer i Tvedestrand lørdag.

Øyvind Bjorvatn på Ett Agder-stand

Foto: Jan Kløvstad

Også i Risør, Vegårshei, Arendal, Grimstad og Lillesand var det stand for Ett Agder i dag, 100 dager før folkeavstemminga samme dag som lokalvalget 12. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**