En takk til Fremskrittspartiet — som forenkler verden for oss

Fremskrittspartiets innvandringspolitiske talsmann Per-Willy Amundsen kan fortelle oss at muslimer har dårligere arbeidsdeltakelse enn for eksempel hinduer. Dette er trolig ren telling, og dermed riktig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per-Willy Amundsen kunne også sagt at barn som har vokst opp uten piano i hjemmet har lavere karakterer på skolen enn de som er oppvokst med. Eller, at mennesker som er omskjært har lavere inntekt enn personer som ikke er det.

Muslimer
En telling vil vise at muslimer kommer dårligere ut enn kristne innenfor begge temaene. Tiltak for å utjevne forskjellene er selvsagte: Muslimer i Norge må få piano og forbud mot omskjæring vil øke det generelle inntektsnivået.

Ulla Nordgarden

Foto: Torbjørn Tandberg

Samer
Hvis man ser på etniske nordmenn i Norge, vil det være mulig å se noe tilsvarende? Vil vi kunne påvise en sammenheng mellom tro og arbeidsdeltakelse? For enkelthets skyld kan vi si at det mest troende området i Norge er Sørlandet. De fleste ikke-troende eller agnostikere, finnes på det sentrale Østlandet.

Nord Norge
I Nord-Norge har vi både ikke-samer og samer, men flere forskere hevder at troen (selv om det ikke nødvendigvis er kristendom) står sterkt i nord.
Et SSB-søk viser at det står flere mennesker utenfor arbeidslivet i Nord-Norge og på Sørlandet enn rundt Oslo. For å følge Amundsen videre, må vi kunne fastslå at tro i det hele tatt er med på å holde folk utenfor arbeidslivet. Vi i Venstre venter i spenning på neste analyse fra Fremskrittspartiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**