Vil endre meldeplikten

Fra 1. april har det vært krav om at melding må sendes til politiet syv dager i forveien dersom en ønsker å samle inn penger, dele ut opprop, o.l. i Skedsmo kommune. I kommunestyrets møte den 8. juni foreslår Venstre og Høyre å fjerne syvdagers-fristen i meldeplikten. — Venstre ønsker i utgangspunktet å fjerne meldeplikten i sin helhet, men siden det ikke er mulig å skaffe et flertall for Venstres primærstandpunkt, fremmer vi, sammen med Høyre, et forslag som vi mener vil gjøre regelverket knyttet til meldeplikten mye smidigere og lettere å forholde seg til, sier varaordfører Boye Bjerkholt (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Papirbunke

Foto: regjeringen.no

Innføring av meldeplikt ble innført ved vedtak i kommunestyret 3. november i fjor, med 38 mot 8 stemmer. Venstre argumenterte den gang for at vedtaket var uheldig av en rekke grunner, blant annet at frivillig arbeid som innsamling, utdeling og kakesalg byråkratiseres, at politiressurser feilprioriteres, og ikke minst at det samfunnsproblemet som tigging er, må løses ved hjelp av sosiale virkemidler som hjelper dem som sliter, og ikke ved å sende politiet etter tiggerne.

En rekke andre kommuner har nå innført tilsvarende meldeplikt, etter at Bergen som første kommune innførte slik meldeplikt for noen år siden. Skedsmo er imidlertid den eneste kommunen som har innført et krav om at melding må sendes syv dager i forveien, mens de øvrige kommunene ikke har noen slik frist. NRK Østlandssendingen meldte om dette like etter at Skedsmos nye politivedtekter trådte i kraft i april. Da signaliserte Høyre at de ville være med og se på denne bestemmelsen på nytt.

— Jeg er glad for at Høyre er med på et forslag som vil gjøre regelverket mindre byråkratisk og som tar hensyn til at nød kan være akutt og at innsamlingsaksjoner kan være spontane, sier Bjerkholt.

I interpellasjonen står det blant annet følgende:

“Et moment som ved behandlingen ble tillagt vesentlig vekt, var at disse bestemmelsene er ønsket av politiet og at de er blitt tatt inn i de lokale politivedtektene i en rekke andre kommuner. Så vidt interpellantene kjenner til er imidlertid Skedsmo den eneste kommunen som har vedtatt et krav om at melding må sendes 7 dager i forveien. Andre kommuner som har vedtatt meldeplikt, har ikke lagt inn noe slik krav.”

Nettopp derfor er Bjerkholt optimistisk med tanke på kommunestyrets behandling.

— Vårt forslag vil bringe Skedsmos politivedtekter i samsvar med det som Bergen og en rekke andre kommuner har vedtatt. Det er ingen grunn til at Skedsmo skal ha et strengere regelverk på dette området enn alle andre kommuner i landet, slår Bjerkholt fast.

Venstre og Høyre foreslår å endre § 4 i Skedsmo kommunes politivedtekter, slik at det som står med uthevet skrift nedenfor strykes:

§ 4. Sang og musikk, reklame m.m.

Den som på eller ut mot offentlig sted vil framføre sang eller musikk, stelle til oppvisning eller framvisning eller gjøre bruk av høyttaler, må sende melding til politiet minimum 7 virkedager før arrangementet skal finne sted.

Det samme gjelder den som på eller i nærheten av offentlig sted ønsker å foreta innsamling av penger, dele ut eller spre opprop, annonser, reklame el.l. eller gjøre bruk av gående kjørende, flygende og rullende reklame samt bruk av lyskanoner til samme formål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**