– Skole er viktigst

– For Venstre er skolepolitikk den viktigste saken i høstens fylkestingsvalg, sier Venstres førstekandidat, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

Østfold Lektorlag har spurt hva vi i Venstre vil med skolen de neste fire årene. Det viktigste for oss er gode lærere som har tid til hver enkelt elev. I tillegg vil vi styrke rådgivningstjenesten, få flere helsesøstre inn i skolen og sikre et bredt skoletilbud i hele fylket.

Et tett samarbeid mellom de videregående skolene, Høgskolen i Østfold, næringslivet, kommunene og fylkeskommunen er nødvendig for å sikre et høyere utdanningsnivå og flere nye arbeidsplasser i Østfold. Vi må samarbeide om etter- og videreutdanning, slik at ufaglærte får mulighet til å få formell kompetanse og om praksis, lærlingeplasser og praktikantordninger slik at nyutdannede får mulighet til arbeid.

I våre alternative budsjetter har vi alltid prioritert skolen først. Vi må innrømme at vår politikk innebærer at vi kutter i andre sektorer for å prioritere skolen. Det å sikre en god skole, en god utdanning til alle, er nøkkelen for å sikre fremtidens velferd og flere nye arbeidsplasser i fylket vårt. Uten skolen stopper Østfold opp. Derfor prioriterer vi skolepolitikk først.

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Når over 500 av de ansatte i de videregående skolene er over 50 år må vi ha gode konkrete tiltak for å sikre kvalifiserte lærere, adjunkter og lektorer også i fremtiden. Venstre vil etablere en ordning slik at alle lærere skal få tilbud om videreutdanning innen fag og pedagogikk jevnlig og flere ganger i løpet av arbeidslivet. Samtidig vil vi gjøre det lettere å tilsette andre fagfolk, for eksempel ingeniører, i deltidsstillinger i skolen for å sikre kompetansen innen viktige fagområder, som realfag. Vi må også tilby økt lønn og redusert arbeidstid for å få flere til å stå i skolen lengre, slik at dyktige lærere ikke går av før de må.

Frafallet i videregående skole må reduseres. Det gjøres best effektivt med gode og engasjerte lærere som får frigitt tid fra administrasjon og byråkrati til å se den enkelte elev, samtidig som vi styrker skolehelsetjenesten med flere helsesøstre slik at de som trenger hjelp kan få hjelp av fagpersonell. Venstre vil omprioritere midlene som i dag brukes på frukt og frokost og andre formål til dyktige lærere med tid til den enkelte elev.

Lærerne må både se de som sliter og de teoristerke elevene. Derfor vil Venstre bevare tilbudet på Tosterødberget, gjøre det lettere å få bevis for kompetanse på lavere nivå og bruke de mulighetene man har til å ha praksis i bedrift tidligere i skoleløpet og teori senere. Samtidig må vi tilrettelegge slik at teoristerke elever skal kunne ta fag fra høyere utdanning mens de går i videregående skole og gi skolene frihet til å lage egne tilbud, som science linja på Greåker, IB eller toårig videregående skole.

Gode skoleledere trengs for å motivere lærere og elever. Derfor har vi prioritert etter- og videreutdanning av rektorer i våre alternative budsjetter. Dersom dere vil gi oss makt etter valget skal vi vise at dette er noe vi prioriterer også i posisjon. Det er viktig å evaluere undervisningen. Evalueringssystemene som brukes i dag må evalueres i samarbeid med lærere og elever. Evalueringene må bli fagspesifikke og faglærere må kunne stille egne spørsmål i evalueringene, slik at dette blir et godt verktøy for å skape bedre undervisning.

For Venstre er skolepolitikk det viktigste i fylkestingsvalget. Om du er enig i at dyktige lærere som har tid til den enkelte elev er det vi skal prioritere bør du vurdere å stemme Venstre til høsten. Godt valg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**