– Det hjelper ikke å flytte på problemer

Venstre svarer Stoltenbergs utspill med å vise til egen sak i Stortinget. — Venstres forslag om å lage en «hurtigfil» for kriminelle asylsøkere skal opp til votering til tirsdag og jeg oppfordrer de rødgrønne til å støtte forslaget hvis de vil ha skikkelige tiltak og ikke bare flytte på problemet, sier Trine Skei Grande, leder for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre la frem forslaget i Stortinget tidligere i år. Les forslaget her.

– Venstre er bekymret for at enkelte asylsøkere som begår kriminalitet bidrar til å svekke asylinstituttet, og vil derfor opprette en «hurtigfil» for å sende kriminelle asylsøkere ut av landet — ikke omplasserer de internt i Norge, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre.

Hurtigfil
Venstre mener at et i visse tilfeller er det liten vits i å sende en person tilbake til for eksempel Tyskland når vedkommende med stor sannsynlighet kommer tilbake innen 24 timer. Forslaget innebærer å opprette en «hurtigfil» for asylsøkere som blir tatt for alvorlig kriminalitet.

Trine Skei Grande, landstyremøte, Ullensvang, Lofthus

Foto: Jan Christian Kolstø

– Denne «hurtigfilen» må kunne benyttes som et alternativ til Dublin-behandling når personene flere ganger er arrestert for salg av for eksempel narkotika. Dette kan regjeringen støtte hvis de vil ha en effektiv utsendelse, sier Skei Grande.

– Venstre vil derfor sikre at asylsøknader blir realitetsbehandlet i Norge i stedet for å sende personen tilbake til førstesøkerlandet etter Dublin-regelverket, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**