Togtunnel svar til Christel Meyer

Varaordfører Christel Meyer kommenterer i sitt innlegg 20.mai mitt debattinnlegg på vegne av Hamar Venstre av dato 14.mai

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Togtur

Foto: Hamar Venstre

Hyggelig er det at hun finner innlegget interessant og jeg vil være den første som setter pris på at BBL nå, som mange andre, synes å ville komme oss i møte i denne viktige saken! Men hun er ikke enig i at hun og ordfører Busterud har motarbeidet en slik tunnel ide og poengterer at de ikke har vært “helt tankeløse”. Selvsagt har vi og jeg lest Kommuneplanen og det som står på side 31 under ” Sentralt knutepunkt”.
Kjære varaordfører og kjære lesere: Der er veldig lite det som der står over ca. 5 små linjer! Her burde ordfører og varaordfører, som kommunens mest toneangivende politikere og som nok har betydelig “makt” innom rådhuset , ha stått på “barrikadene” ovenfor øvrige politikere for å sjekke ut alternative trase-løsninger og ha frontet disse for minst et par år siden.
Politikertopper må være visjonære!
Under “jernbanemøter” arrangert av oss i Venstre og andre har dere mest tilkjennegitt betenkeligheter som “vanskelige stigningsforhold, for kostbart, flomvollproblemer, ikke sentrumsnært nok osv..
Vi i Venstre, og etter det vi kan forstå temmelig mange andre også, har nok oppfattet at dere ikke har vært tilstrekkelig opptatte av å se og markedsføre ovenfor omgivelsene de viktige og fremtidsrettede mulighetene en alternativ sportrase og en ny plassering av en helt nødvendig ny knutepunktterminal vil ha å si for Hamar og nabokommunenes utvikling.
Etter Venstre sin mening den aller viktigste saken herover kanskje noensinne og det har vi programført!!!
Også distriktets førende media organ, Hamar Arbeiderblad, har ment og mener at Hamar kommunes ledelse må endre sin negative innstilling til å utrede et tunnelalternativ og har anbefalt å betrakte det som FØRSTEVALGET !
Dere Busterud og Meyer tilhører så avgjort kommunens ledelse. Og bør dermed lede an og ta initiativ for en optimal løsning!
Den løsningen vi har lansert er miljøriktig og er hensyntatt Hamar-regionens fremtidige utvikling og generasjoners bruk minst 100 år frem i tid.
Vi har forøvrig IKKE uttalt at dere “har motarbeidet en slik ide” som du Christel Meyer skriver i ditt innlegg.
Derimot så har vi ment at dere, til nå, faktisk har vært “bremseklosser” og som derved sterkt har forsinket viktige og nødvendige utredninger av alternative fremføringstraseer for det kommende dobbeltsporet på mellomby strekningen inn fra sør i Stange via Hamar og frem til Lillehammer.
Jeg skriver bevisst “til nå” da jeg forstår at dere nå er mere positive og vi forventer at dere søker å stå på for at utredningene for andre traseer får en seriøs og fullverdig behandling i de organer der dere har påvirkningskraft.
Det vil glede oss meget om dere det gjør.
Vi tillater oss nå å be dere klargjøre om hva kommunens idag største parti (BBL som dere er medlemmer av og representerer) konkret mener og vil gjøre ift “jernbanesaken” herover!
Vi i Venstre ønsker et omforent samarbeidsklima omkring denne saken og vil bidra til en god og saklig debatt.
Står vi alle fremover nå samlet og målrettet på ovenfor sentrale myndigheter og beslutende organer så bør vår målsetting og vårt krav kunne bli oppfyllt og de er :
At det nye dobbeltsporet er ført frem til vår nye stasjon og er operativt innen utgangen av 2019.
Det bør være mulig ved en intens planlegning og utredning frem til nyttår 2013/2014 og med 5 års byggetid og prosjektfinansiering da kunne bli fullt operativt innen utløpet av 2019 og da med en reisetid på under timen frem til Oslo S!
CHRIS W. CASTBERG
Styremedlem og samferdselspolitisk talsperson Hamar Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**