Kommunedelplan for strandsonen i Hamar må endres

Venstre krever det må legges tilrette for NY 2-spors jernbanetrasé og plassering av ny knutepunktterminal for å frigjøre den attraktive strandsona for byutvikling

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

V Hamar styre 2011

Foto: E.Aares

fra Hamar Venstre har følgende bemerkninger til kommuneplanens arealdel som er ute til offentlig ettersyn:
Hamar Venstre ser at det i forslag til revidert kommuneplan 2011-2022, arealdel er mange gode tiltak. Vi vil derfor begrense oss til å kommentere det første delpunktet under
Ny infrastruktur – "Kommuneplanforlaget viser dagens trase for jernbane med en hensynssone som gir mulighet for noe utretting av kurvatur og framtidig utvidelse til to spor, samt en framtidig trase med hensynssone for tunnel gjennom Furuberget. I tillegg foreslås det å vise avlastningsområder mellom Koigen og Maxi som kan gi plass for et ekstra spor i tillegg til dobbeltspor."
Kommentar: Hamar Venstre vil oppheve nåværende og reviderte planer som viser trase for tosporet jernbane langs strandsonen.
Vi ber om at det vurderes en nærmere utredning av en ny trase for tosporet jernbane gjennom Hamar som unngår strandsonen enten som:
1. Tunnel under Hamar, eller
2. En bane som svinger ved Vikingskipet.
Vi mener det er viktig å ha en overordet plan for det man ønsker som den beste løsningen, for deretter planmessig å jobbe seg fra mot målet.
Vi mener at å flikke på gamle planer er pengesløseri og altfor korttenkt i dagens samfunn med de kunnskapene vi besitter.
Vi er klar over at det vil ta litt lengre tid før man kan starte utbygging på Espern, men samtidig er det viktig å ta hensyn til de av våre innbyggere som bor langs nåværende trase og som vil få sine eiendommer forringet.
Leder av Hamar Venstre
Espen Marius Lie

Bakgrunnsmateriale utarbeidet i Venstre på Hamar:

Oddmunds tegning

Foto: HA

Statsråd Meltveit Kleppa har, i sin nye “bestillingsliste” utsendt til alle aktører med ansvar for kollektivtransport, bedt om at det planlegges for et mer forpliktende samarbeid mellom de ulike aktørene. Og det før den neste NKT-transportplanen skal vedtas for perioden 2014-2023. Trafikk i byområdene skal vris bort fra bruk av personbil over til kollektivtransport samt til økt bruk av sykkel og gange. Hamar Venstre har svært lenge vært en pådriver for større kollektivsatsing med bl.a. forslag om matebusser inn fra utkantparkering og togtrikk Hamar-Elverum.
ROM EIENDOM OG JERNBANEVERKET – ROM Eiendom og JBV er slike aktører, og har mye av “nøkkelen” til hvor det kommende dobbeltsporet for høyhastighetstog (fart opptil 250 km/t) skal legges inn og ut av Hamars mest sentrale deler, og hvor den nye “Hamar Knutepunktterminal” (under planlegging) skal plasseres.

Bergensbanen

Foto: MK

Hamar Venstre vil jobbe hardt for å få endret deler av strandsoneplanen for Hamar (vedtatt 23/06-2003) slik at de aller fleste av svært mange sportraséer som ROM Eiendom besitter blir fristillt slik at den nye bydelen ESPERN endelig kan bli bygget.
Man vil også få tilrettelagt for flotte gang- og sykkeltraséer i den delen av strandsonen som forbinder områdene ved Vikingskipet med områdene ved Koigen og videre til Domkirkeodden.
Vi vil selvsagt støtte vern av de viktigste jernbanebygningene på Espern og vi vil forhindre at “Smaagaarden” i Briskebyen skal belemres med en bro og mer trafikk!
NY 2-SPORS TRASÉ LEGGES I TUNNEL OG NY KNUTEPUNKTERMINAL NÆR BROEN OVER STANGEVEIEN.
Hamar Venstre og Hedmark Venstre har lenge krevet og arbeidet for ny plassering av planlagt dobbeltspor inn til og ut av Hamar. Sporene nordover legges i tunnel (og kanskje noen skjæringer) som starter ved broen over Stangeveien og under Furuberget mot Jessnes.
Venstre krever at den nye 2-spors jernbanetraséen skal nå frem til Hamar og være operativ innen utgangen av 2019.
Står aktuelle aktører skikkelig på og viljen er til stede, så skal dette kunne gå!
Den nye “Hamar Knutepunktterminal” for tog/buss/drosje/bil/sykkel/gange bygges og legges i områdene mellom dagens bro over Stangeveien og byggene til Hedmark Trafikk og Sulland.
NÅVÆRENDE STASJONSOMRÅDE OG SKYSSTASJON SKAL ALTSÅ BARE FLYTTES NOEN FÅ HUNDRE METER !
Den skal altså bare flyttes noen få hundre meter lenger øst enn dagens stasjonsområde; fremdeles med kort vei til dagens sentrum.
Både nåværende stasjonsbygning og mesteparten av infrastrukturen på stasjonsområdet er nedslitt og utdatert og tilfredsstiller på ingen måte fremtidens krav.
Fremtiden er i denne forbindelse kun 8 år unna!
Hamar Venstre har fått løfte fra våre Stortingsrepresentanter om at aktuelle statsråder (samferdsel og miljø) vil bli stilt spørsmål om man kan og vil forhindre nedbygging av vår strandsone og dermed fristille ESPERN-området til etablering av Hamars nye bydel, og samtidig gi innbyggerne gode muligheter for økt rekreasjon ved at det der kan etableres gode sykkel- og gangstier, grøntområder m.m.
FOLKEMØTENE OG STRANDSONEN – De siste månedenes folkemøter i Hamar har klart vist at de aller fleste innbyggere vil ha mer og bedre nærhet til Mjøsa enn slik det er idag. Så også arkitekt og byplanlegger Butenschøn og NHO sin Christl Kvam .
Vi i Venstre har fått stor støtte fra “folk flest” om at den eksisterende planen (der dobbeltsporet skal legges gjennom Strandgateparken og så på en bro ut i Mjøsa foran sentrum og Koigen) ikke er akseptabel og at den planen må skrinlegges!
Vi vil fortsatt høre og se Skibladner nær sentrum, og vi vil også høre og se klokkespillet!
STØY OG VISUELL FORURENSNING – Vil byens nåværende politikere fremdeles stå for at det kommende dobbeltsporet og dets høyhastighetstog skal rase over “åttemetersplanet”, gjennom Strandgateparken, og så på en jernbanebro ut i Mjøsa på utsiden av Skibladnerbryggen og utenfor Klokkespillet og Koigen strandsone? Det er lov å snu for dem som har det standpunktet, men det må skje snart!
Miljøutslippene fra dagens transportsektor står for omtrent en tredel av landets samlede klimautslipp, og øker dessverre fra år til år. Miljøvennlig kollektivtrans-port må bli fremtidens hovedløsning!
ALTERNATIV PLAN HAR STOR STØTTE – Vi i Venstre har merket en økende interesse for, og støtte til, vår alternative plan for nytt dobbeltspor og stasjonsområde — som vi har jobbet iherdig for i mange år. Støtten har økt betydelig det siste året, ikke minst fra dem som får båndlagt sine boligområder, og som senere får en lang utbyggningsfase med de mange ulempene det vil medføre.
LYNTOG ER EN “AVSPORING” – Å sette i gang en planlegging for lyntog (opp mot 400 km/t) synes vi er en “avsporing” og må skyves ut i tid. Først må høyhastighetstog- triangelet på Østlandet bli realisert!
KOSTBART? NY FINANSIERINGSFORM? OLJESKYGGEN! – Det vil selvsagt bli kostbart å bygge ut jernbanen til høyhastighet og med nytt materiell. Kostbart vil det også bli å bygge tunneler, her som alle andre steder.
Men det må til! — Muligens vil det ikke engang bli dyrere med tunnel enn med ekspropriasjon langs strandsonen, bro ut i Mjøsa samt mange økonomiske overraskelser i tillegg!
Det bygges nå lange tunneler/knutepunktterminaler flere steder på Østlandet. Det gjøres av støy/miljøhensyn, og altså ikke bare grunnet nytte/fart!
JBV har sagt at man “vil satse knallhardt på tog frem mot 2040”, og bra er det!
Mange aktører ivrer også for økt bruk av totalentrepriser, og dette støttes av oss.
Vår del av innlandet sies å ha ligget under “oljeskyggen” i minst 2-3 tiår, og vi skal også dessverre ha lavest utdanning og inntekt m.m. Nå må vi ikke lenger bare godta at andre får de store midlene og blir “budsjettvinnere”! Vi må nå “kreve vår rett” ovenfor Storting og regjering.
Kristin Skogen Lund hos NHO sentralt har skrevet i en kronikk at Norges gunstige finansinntekter i de siste fem årene har gitt regjeringen 204 milliarder, og at vi bare har brukt ca 13 % av midlene til viktig samferdsel!
JBV OG RAMBØLL – JBV har nå engasjert konsulentfirmaet Rambøll til arbeidet med detaljanalyse av togstrekningen Oslo-Trondheim. Vi forutsetter at Rambøll blir gjort kjent med våre forventninger til ny plassering av dobbeltspor/terminal, og at alle involverte bestreber seg på å sette fortgang i utredning og kostnadsanalyse. JBV sin prosjektleder Anne Siri Haugen avviser heldigvis ikke muligheten for at dobbeltsporet kan legges under Hamar, og holder alle muligheter åpne. Bra det !
Hun uttaler også: “Det er samfunnsmålene og de regionale behovene som er utgangspunktet for videre planlegging av en moderne Dovrebane til Lillehammer”.
Hun sier også at “Jernbanen kan ikke slynge seg langs Mjøsa sånn som den gjør idag”.
Hamar Venstre mener at vi har meddelt det regionale behovet, og at vi også imøtekommer samfunnsmålene med ønsker om rask, sikker, komfortabel og miljøvennlig transport.
FACEBOOK STØTTEGRUPPE – Det er lagt ut en Facebook aksjonsgruppe hvor man kan avgi sin støtte og stemme for vårt alternative og miljøvennlige forslag. Søk på "Bevaring av strandsonen i Hamar"
Det har vært interessant å registrere at HA sin nye redaktør nå også signaliserer at Hamar kommunes ledelse må endre sin negative innstilling til å utrede vårt tunnelalternativ. Han skriver om tunnel-alternativet: “Det ville være det aller beste for byen, og det er nå vi har muligheten til å realisere en slik plan . . . og betrakte dette som førstevalget”.
Det var betimelig og på høy tid at også distriktets største og mest toneangivende avis her fremmer sitt primærønske!
SELVSAGT VIL DET LA SEG GJØRE! – Flere byer og tettsteder i Norge har stått på — og har fått gjennomslag for midler fra storsamfunnet til nødvendige og fremtidsrettede tunneler!
Arealplanlegger i Hamar kommune, lydhøre Tone Wabakken, har klart signalisert at Norsk Bane skal utrede et tunnelalternativ, og at “sentrum” også kan defineres til å være området ved f.eks. Stangebrua. Bra!
Den lenge planlagte bydelen ESPERN har ligget i dvale i henimot 10 år grunnet at man ikke har villet frigi mesteparten av alle de sporene som ligger der i dag.
ASKESKYER. TRANSPORTFLYT – I Norge og Norden, som i store deler av Europa for øvrig, vil fremtidens reisende foretrekke transport med raske, rene og punktlige tog fremfor fly på svært mange strekninger. Høyhastighetstog vil ta en vesentlig større del av transportbehovet allerede på relativt kort sikt. Vi skal ikke unnlate å nevne at det temmelig sikkert vil komme flere “askesky”-perioder av alvorlig karakter, som igjen kan forårsake at flyene må stå på bakken og at mange blir rammet!
Det må vel nærmest karakteriseres som “galskap” at man helt frem til nå har planlagt for mer støy og miljøforurensning av “innlandshovedstaden” Hamar sin strandsone .
STORTING. REGJERING. NASJONAL TRANSPORTPLAN – Nå håper og tror vi i Hamar Venstre at Stortinget i 2013 vil bekrefte de kraftige signalene om økt satsing på kollektiv skinnegående transport i den nye NTP, og at den nye dobbeltsporede InterCity strekningen fra Skien og nordover skal være klar til bruk til Hamar i løpet av 2019 og til Lillehammer i 2025.
Vi har hatt kontakt med Miljøverndepartementet ved Solheim og Sørensen om miljøbelastningene ved en utbygging i strandsonen.
Når eksempelvis USA synes å skulle makte å få et bemannet romskip frem til Mars i 2025, så må vi i Norge makte noen tunneler og en kraftig utbygging av jernbanenettet frem til Lillehammer til samme årstall! Det må vi ta oss råd til!
De aller fleste land i Europa ligger allerede “milevis” foran Norge når det gjelder utbygging av et effektivt og hurtiggående jernbanenett. F.eks. har Finland og Russland rustet opp sitt nett kraftig og samarbeider nå om å få til en høyhastighetstrasé mellom Helsingfors og St. Petersburg, der kjøretiden skal reduseres fra over 6 timer ned til ca 3,5 timer.
Vi ønsker alle en god og kollektiv fremtid og sier GODT VALG 12. september!
Hamar Venstre
Chris W. Castberg
Styremedlem og samferdselpolitisk talsperson

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**