Banebrytende

I dette innlegget sammenligner Per-Arne Larsen den labre bybaneinnsatsen til byrådet med den eksepsjonelle innsatsen til de som bygget Flåmsbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Jeg er nå nettopp kommet hjem fra ferie i Flåm. De forskjellige turistbrosjyrene lærte meg noen interessante fakta. Flåmsbanen ble bygget fra Myrdal til Flåm. Det er en to mil lang strekning med over 800 meters høydeforskjell. Det er 20 tunneler, hvorav 18 er hugget ut for hånd. Forventet antatt reisende da de vedtok å bygge den var 22.000 reisende per år. Flåmsbanen ble påbegynt i 1923 og ferdigstilt før 20 år var omme.

Bybanen i Bergen

Til sammenligning vet man følgende om utbygging av Bybane til Åsane: Bybanen skal bygges fra Bergen sentrum til Åsane sentrum Det er en strekning på omkring én mil med 100 meters høydeforskjell. Det vil være et par tunneler, hvorav ingen skal hugges for hånd.

De 22.000 årlige reisende med Flåmsbanen vil være overskredet på en eneste dag. Dagens rådende politikk er at Bybanen til Åsane i beste fall skal være ferdigstilt om 29 år.

Per-Arne Larsen halv

Jeg tror ikke dette krever noen ytterligere kommentar om satsningen på kollektivtrafikk fra dagens Byråd i Bergen. Bergen Venstre vil ha Bybanen til Flesland innen 2014, og deretter til Åsane innen 2018. Det skulle bare mangle at dette lar seg gjøre. Vi skal tross alt ikke hugge ut tunellene for hånd i stupbratte skråninger.

Per-Arne Larsen
Leder, Åsane Venstre
6. kandidat for Venstre til bystyret

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**