Kampen er ikke over

Leserinnlegg i Strandbuen, 25.mai 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Preikestolen Lysefjorden

Foto: –

Nasjonalpark i Preikestolenområdet har elementer av by-land konflikt, og utkantkommunene frykter å bli redusert til friområde for Stavangerregionen. Et varig vern av området vil legge begrensninger i lokal råderett og næringsutvikling av naturressurer, og de lokale kommune må vurdere hvordan vi kan harmonisere lokale behovene for å leve av naturen med det å bevare og beskytte de unike verdiene i Ryfylkeheiane og området rundt Preikestolen og Lysefjorden.

Strand Venstre mener at det finnes sammenfallende interesser mellom vern og lokal næringsutvikling. Målet med et vern er å legge til rette til en bruk av området som tar vare på kulturlandskapet. Preikestolen trekker turister fra nær og fjern og vi er ikke i nærheten av å utnytte potensialet til dette området. Rundt nasjonalparken kan det bygges opp næring som medfører at turisitene tilbringer mer tid i kommunene våre.

Forsand, Hjelmeland og Strand har ingenting å tape på en utredning fra Direktoratet for naturforvaltning (DN). En konsekvensutredning av vern vil gi politikerne i kommunene i ytre Ryfylke et grunnlag for å ta en avgjørelse basert fakta og ikke bare lokale grunneierinteresser rundt kraftutbygging og hyttebygging.

Hvis ikke de lokale kommunene ikke ber om utredning, kan fylket be DN om dette, noe som støttes av AP, SV og Venstre. I neste omgang er det snakk om supplerende nasjonalparkplan, og en nasjonal plan kan dra med Preikestolområdet uavhengig av hva kommunene mener.

Kampen om Preikestolen nasjonalpark er langt fra over, den har knapt nok begynt.

Vebjørn Moen
Leder Strand Venstre